Nieuwe releases van o.a. Donovan Music & Words komt met een aantal nieuwe releases, zo meldt Liesbeth Puts van M&W:

RENÉ LACAILLE - MAPOU - Riverboat TUGCD 1033
René Lacaille (accordeon, gitaar) is afkomstig van het tamelijk onbekende, in de Indische Oceaan gelegen eiland, La Réunion. Zijn samenwerking met slide-gitarist Bob Brozman was zowel op cd (Digdig, TUGCD 1025) als op het podium een zeer aangename verrassing en sindsdien staat La Réunion op de muzikale kaart. Met de opvolger 'Mapou' (soort suikerriet) vertelt Lacaille het verhaal van zijn leven als troubadour en de ontwikkeling van de fascinerende muziek van het eiland. Een meesterwerkje dat de Creoolse cultuur (met invloeden uit Afrika, Madagaskar, India en Europa) in al zijn rijkdom aan ons toont.

DONOVAN - BEAT CAFE - Appleseed APRCD 1081
Na de, door Rick Rubin geproduceerde, comeback-cd 'Sutras' uit 1996 werd het weer angstvallig stil rond zanger/gitarist Donovan. Hij heeft echter niet stil gezeten en brengt met zijn nieuwe album een eerbetoon aan de bekende schrijvers van de 'beat generation' Jack Kerouac, Allen Ginsberg en William Burroughs. Jazz, folk en blues zijn de belangrijkste muzikale ingrediënten die de poëzie van Donovan ondersteunen. Een album met een mystieke inslag zonder 'zweverig gedoe', een album dat na iedere luisterbeurt meer gaat intrigeren. Met de hulp van o.a. bassist Danny Thompson (o.a. Richard Thompson, Nick Drake en Elvis Costello) en drummer Jim Keltner (o.a. Ry Cooder en John Hiatt) is dit een bijzondere en overtuigende cd geworden.

GUY DAVIS - LEGACY - Red House RHRCD 175
Wie beweert dat er niets nieuws gebeurt op het bluesfront, moet maar eens naar de Amerikaanse bluesgitarist/zanger Guy Davis luisteren. Hij behoort, net als Corey Harris, Keb'Mo' en Alvin Youngblood Hart, tot een nieuwe lichting muzikanten die naast eigen werk ook regelmatig uit de grote (vooroorlogse) bluescatalogus putten en daar hun eigen draai aan geven. Op zijn nieuwe cd geeft Davis hier een prachtig voorbeeld van. Na het eerste nummer, de bluesrap 'Uncle Tom Is Dead' (waarin Davis nog maar eens uitlegt dat er geen rap zonder blues zou bestaan), komt hij met een prachtige uitvoering van het nummer 'Pay Day' van Mississippi John Hurt, dat perfect blijkt aan te sluiten. Nu al een van de mooiste bluescd's van 2004. PS. Een extra vermelding voor het prachtige artwork (o.a. de strip 'One Night at the Crossroads). Releasedatum: 30 augustus
Zie ook: www.musicwords.nl