In New Folksounds 119 komt Paul James van Blowzabella aan het woord over verleden en heden van de band, die van 1978 tot 1990 bestond en sinds 2003 weer actief is. Hij zegt: ..."Je moet ook een beetje gek zijn om een band als dit te beginnen. Die rare bourdoninstrumenten, de toenmalige folkscene haatte ze! (...) We speelden vroeger tussen de jazz en de punk op de alternatieve festivals. Uiteindelijk werden we wel geaccepteerd, maar we hebben ons altijd beter op ons gemak gevoeld buiten de mainstream, want daar kun je doen wat je wilt"...

In het oktobernummer van NFS komen behalve Blowzabella nog wat muzikanten aan bod die hun eigen weg hebben gezocht, zoals singer-songwriter Little March, folkpopgroep Sois Belle en Billy Bragg (in de serie Het Meesterwerk wordt zijn debuutplaat Life's A Riot With Spy vs Spy uitgediept, n.a.v. zijn recente optreden op Dranouter). Lissa Schneckenburg probeert juist de New England fiddlestijl te promoten met twee nieuwe cd's terwijl Natacha Atlas Arabische melodieën, zang en percussie ten gehore brengt bij een optreden in Utrecht en Didier Laloy en Fabian Beghin zich laten inspireren door o.a. Indiase muziek. Tenslotte heeft de Nederlandse groep Jean Parlette een eigen stijl gevonden die ze folktronics noemen.

Harry Zevenbergen vertelt over zijn liefde voor de muziek van Martyn Bennett, hij zocht in Schotland de moeder op van deze in 2005 overleden muzikant en geeft een overzicht van de cd's die uitgekomen zijn. Bennett was zowel schatbewaarder als vernieuwer van de Schotse muziekcultuur, zo blijkt: ...Hij beweegt zich met grote souplesse tussen deze twee tegenpolen, en laat horen dat traditie geen fossiel is, maar zich moet blijven ontwikkelen. (...) Na een dance-georiënteerde - volgt een ingetogen cd. Maar op Grit zet hij ook de lijn voort van Glen Lyon, want ook Grit is een liedjes-cd, maar wel één waar de beats weer regelmatig keihard uit de boxen knallen. En nergens eerder in zijn werk beweegt hij zich zo soepel van de dansvloer naar het Schotland van honderd jaar geleden en weer terug...

Noël Josemans vertelt aan Jeroen van Zuylen over het hoe en wat van de Balfolkfabriek en hoewel de herfstbladeren al vallen kan de lezer toch nog even nagenieten van de zomerfestivals. Er zijn verslagen van Gooikoorts, Afrikafestival, Sfinks Mixed, Folkwoods en Dranouter. Uiteraard vinden we ook deze editie weer heel veel recensies, van o.a. Shtetl Band Amsterdam, Douwe Heeringa, Rusalki, Natacha Atlas, Kerr Fagan & Harbron, Spiers & Boden, John Hiatt, Barbara Furtuna, Iva Nova en Minyeshu.

Meer info over het blad of over een abonnement is te vinden op: www.newfolksounds.nl.