Vlaamse folk is hier in Nederland volop bekend onder de liefhebbers. Dat er in het Belgische Wallonië ook een levendige folkscène is, weten heel wat minder mensen. Het Vlaamse folkblad Goe Vollek! heeft Folk in Wallonië gekozen als centraal thema voor het laatste nummer van 2008. We zien o.a. interviews met Sabine Jaucot en Jean-Pierre Van Hees, een fotoreportage over Feux-de-la Saint Jean, een gesprek met Remy Dubois en Olle Geris en een reportage over de Académie Internationale d'été de Wallonie.

We lichten er enkele onderwerpen uit. Zoals gebruikelijk begint Goe Vollek! met de achtergrond. Daarvoor werd Marc Bauduin van het Waalse magazine Le Canard Folk (dat al sinds 1982 bestaat) gevraagd een beeld te schetsen van het folklandschap bezuiden de Belgische taalgrens. Daaruit blijkt dat zich in Wallonië en Vlaanderen tegengestelde bewegingen hebben voorgedaan: ...De Waalse folk is in de jaren 80 immers voornamelijk toegespitst op balmuziek, en maar weinig op concerten. In Vlaanderen is dat op dat moment net omgekeerd. Vandaag zien we een tegenovergestelde evolutie in beide landsdelen...

Sabine Jaucot is musicologe, violiste in twee Waalse balgroepen en danseres. De Waalse danscultuur is volgens haar wat traditioneler dan de Vlaamse, en is meer gericht op Frankrijk. Als het gaat om de dualiteit tussen bal- en luistermuziek zegt ze: ...Het merendeel van de huidige balgroepen speelt volgens mij geen balmuziek. Ze noemen hun nummers wel schottisch, of wals of mazurka, maar zo klinken ze in mijn oren helemaal niet. (...) Er zijn nog wel enkele groepen die spelen zoals het hoort. (...) Maar de groepen die bij Boombal spelen... Neen, dat is niet mijn ding. Zelfs op muziek van groepen als AmoRRoma of Naragonia, van wie ik de muzikale capaciteiten niet in twijfel trek, kan ik niet dansen...

En ook in Wallonië kan men muziek- en dansstages bezoeken, bijvoorbeeld in Libramont, Doornik en Neufchâteau. Deze laatste werd bezocht door Piet Loose, die een kijkje nam bij workshops van o.a. Wouter Vandenabeele, Didier Laloy, Bruno Le Tron, zigeunermuzikant Max Marcilly en de danslessen van Koen Dhondt. Maar er wordt ook lesgegeven in ud of Afrikaanse polyfonie. Men hoeft dus niet enkel in de Waalse traditie geïnteresseerd te zijn.

Vervolgens worden de jonge jazzy folkies van Cave Canem voorgesteld, vertelt doedelzakbouwer Remy Dubois over zijn ideale doedelzaktype, en verzekert pionier Jean-Pierre Van Hees de lezer dat ook in Wallonië een jonge generatie folkies klaarstaat om gerenommeerde baanbrekers als Remy Dubois, Jacques Laudy, Claude Flagel, Luc Pilartz... op te volgen. Natuurlijk is er aandacht voor de eerste  Folk- en Jazzdag die Muziekmozaïek op 18 oktober a.s. organiseert in Ternat en zijn er aankondigingen over het nieuwe seizoen van o.a. 't Ey in Belsele en Folk in Leuven. Er zijn bijdragen van vaste columnisten Roger Coenen uit Frankrijk, Henk de weerd uit Australië en tenslotte van Cor Vanistendael over het plotselinge overlijden van Gunter Bauweraerts.

Wie geïnteresseerd is in Waalse muziek en instrumenten, kan vanaf 17 oktober terecht in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel. Dan gaat  een tentoonstelling van start onder de noemer Muzikes d'amon nos-ôtes: muzikale tradities in Wallonië. Deze is tot 16 november 2008 te bezichtigen.

Verder is er aandacht voor het 40-jarig jubileum van 't Kliekske, is er een voor-en-tegen rond de stelling dat Waalse academies en conservatoria folk moeten onderrichten, zijn er enkele cd-recensies, nieuwtjes uit diverse kranten en wordt er uitleg gegeven over auteursrechten.

goe vollek - oktober 2008
Goe Vollek! oktober 2008

Zie ook: www.muziekmozaiek.be. Voor Nederlanders die een abonnement op Goe Vollek! willen, informeer even naar de prijs via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..