Clear Spot distribueert graag verrassend experimentele vaak mysterieuze muziek in ons land. Nu laten zij ons kennis maken met het nieuwe weirde Noorse duo Thinguma*jigSaw, dat donkere ‘splatter-folk' brengt op het album Awakeinwhitechapel. Ook is er een psychfolk-album van Rusalnaia (Gillian Chadwick & Sharron Kraus) en de heruitgave van de mystieke mantra-paganfolk van Stone Breath's A Silver Thread To Weave The Seasons uit '98 met een extra schijf met twaalf ‘rare' songs.

thinguma*jigsaw - awakeinwhitechapel
Thinguma*jigSaw - ‘Awakeinwhitechapel' - Deserted Village
Thinguma*jigSaw maakt "splatter-folk", zoals ze hun lo-fi folk noemen. Dit weirde Noorse duo Martha Redivivus en Seth Horatio Bunrombe, woont inmiddels al een jaar in Ierland waar het furore maakt in de underground scene van Dublin. Het  opereert onder de ‘schuilnamen'  Little Myth Ephiphanymph en Severed Headmaster.

Voor hun avantgardistische akoestische muziek putten ze zowel uit Britse en Ierse folk als uit  bezwerende Amerikaanse rootsmuziek. Maar minstens zo belangrijk zijn invloeden uit bloederige horrorcinema, art-rock en moderne poëzie.

De zang van Redevivus is meest etherisch, maar ook wel eens Bjork-achtig of verwijzend naar Sami-folk. Horatio Bunrombe zingt theatraal, vaak gebruik makend van falsetstem. De stemmen worden sober maar gevoelig  ondersteund op sprankelende banjo, mysterieus zingende zaag en lyrische folky dwarsfluit. Een enkele keer klinkt er een elektronische drone en zijn er wat vervormde geluidjes (Redlightcockfight).
Verrassende melodielijnen, dynamische composities en virtuoos banjo-spel houden je aandacht erbij. De donkere sinistere ondertoon van ‘Awakeinwhitechapel' heeft alles van doen met het onderwerp dat centraal staat: Jack The Ripper en de Whitechapel murders.

Het album bevat twaalf eigen composities en een coverversie van Daniel Johnston's ‘Walking the cow' (luister en kijk hier).
Goed om te weten: Thinguma*jigSaw speelt 10 april in Leiden (Sub071), 11 april in Paradiso Amsterdam en 12 april op Festival Motel Mozaïek in Rotterdam.  
Zie hier beelden van het album-release-concert, juli afgelopen jaar in Dublin. Luister ook op www.myspace.com/thingumajigsaw.

rusalnaia
Rusalnaia - Rusalnaia - Camera Obscura
Sharron Kraus (o.a. Tau Emerald) en Gillian Chadwick (Ex Reverie), beide woonachtig in Philadelphia, vormen het duo Rusalnaia. De twee zangeressen bespelen een akoestisch instrumentarium dat gaat van gitaar tot dulcimer en van tin whistles tot belletjes en shakers gevuld met geitennagels. De twee stemmen harmoniëren over het algemeen mooi, maar in enkele van de acht stukken neigt de samenzang naar vals (in het titelnummer en The Ravager).

De akoestische psychfolk is geworteld in zestiger-jaren-psychedelica en folk uit de vroege jaren zeventig. Inspiratiebronnen zijn groepen als Jefferson Airplane, Mellow Candle en Trees.
Aangename scherpe randjes worden aangebracht door producer Greg Weeks (Espers). Zijn inbreng plaatst Rusalnaia in de 21ste eeuw. Het duidelijkst uit zich dat in ‘Kindling', als hij zijn vervormde Les Paul el.gitaar tevoorschijn haalt (luister hier).
Minder extreem zijn Weeks' bijdragen op keyboards en bas. Margie Wienk speelt cello (ook te horen op het recente album ‘Ask Forgiveness' van Bonnie ‘Prince' Billy) wat samen met gitaar en blokfluit ‘Dandelion Wine' maakt tot het meest folky nummer van dit album.

De teksten handelen over een vermeende relatie tussen comfort in huis en de invloed van de natuur. Alle seizoenen komen voorbij. Na herfst, winter en lente komt in het laatste - met 7:44 het langste, en meeste psychedelische, van de acht nummers - de zomer uitgebreid aan bod in een bijna hypnotiserende sound met psalter, belletjes, fluitjes, vioolimprovisatie en hemelse zang. Het draait uit op een soort heksendans.

Rusalnaia komt in september op tournee door Europa. Eerder is Sharron Kraus in Amsterdam en wel op 23 en 24 mei in Paradiso samen met Meg Baird (zangeres van Espers). De van oorsprong Britse Sharron Kraus is sowieso erg actief.   Eerdaags verschijnen haar derde solo-album ‘The Fox's Wedding' en Tau Emerald's ‘Travellers Two'. Eerder bracht ze albums uit met Chrsitian Kiefer (The Black Dove), met Tau Emerald, met Meg Baird & Helena Espvall en ‘Right Wantonly A-Mumming', een thema-album over seizoenen, met Britse folkies als Jon Boden, John Spiers en Ian Woods.
Zie ook www.myspace.com/rusalnaia.

stonebreath - a silver thread to weave the seasons
Stone Breath - A Silver Thread To Weave The Seasons - Hand/Eye-Dark Holler
Stone Breath is het geesteskind van Timothy - the Revelator - Renner, de Amerikaan die al in de jaren 90 bezig was met het voorbereiden van de huidige heropleving van psychedelische folk. Het psychfolk album ‘A Silver Thread To Weave The Seasons' dat hij in '98 met Stone Breath maakte werd vier jaar later al eens opnieuw uitgebracht vanwege groot succes. Maar al snel was ook die re-release nergens meer te krijgen. Nu is-ie opnieuw uit, maar in een uitgebreidere versie.

Waar het destijds een dubbel-album was met op de eerste schijf dertien stukken en op de tweede de bijna 30 minuten durende drone-trance-trips ‘Devotional 1 & 2', zijn die nu samengevoegd op één schijf. Maar ook nu is er een tweede schijf, dit keer met twaalf ‘rare' songs van eerdere compilaties en de niet eerder uitgekomen track ‘Red Twilight' waaraan Fit & Limo meewerkten.  Onder de ‘rare' tracks bijvoorbeeld covers van twee Syd Barrett nummers, die eerder verschenen op de Asyd Vinyl Syd Barrett Tribute: ‘'Dark Globe'  en ‘Golden Hair'.
 
Trefwoorden: Mystiek, banjo, drones, omfloerste zang, fluitjes, liefde, mandoline, belletjes, devotie, sitar, harp, oerbos, harmonium, tabla, trance, akoestische gitaren, cymbaaltjes, natuur, dumbek, shakers, fife, autoharp, mantra's, dulcimer... De songs gaan over ‘earth and spirit love, sunlight splitting open threatening clouds, trees and birds that talk, the smell of wet earth and the sting of rain on an upturned face, firebrands scattering columns of sparks into the red pagan twilight.'

Voor ‘A Silver Thread...' zocht multi-instrumentalist/zanger Timothy Renner in '98 vocale en instrumentale versterking en iemand die een goede kijk had op de progressieve psychfolk van '67 tot '72. Hij vond dit verenigd in de bard Olvardil Prydwyn. Hij voegt dwarsfluit, oud, harp en percussie en een nasale stem toe. Op de tweede schijf is er nog assistentie van RA Campbell (bas), Bob Buckingham (viool) en Sarada (drones, zang).

Luister hier, zie ook: www.myspace.com/stonebreath.