po girl - follow your bliss
Po' Girl - Follow Your Bliss - PG006 (distributie Lucky Dice)

Vorige week waren de dames van Po' Girl nog in alle staten, hun vlucht naar Amsterdam was gecanceld en er zouden mogelijk 4 optredens afgelast moeten worden. Gelukkig bleef het bij eentje en arriveerde ook de kersverse plaat, Follow Your Bliss, nog op tijd om zijn weg te vinden naar de schare liefhebbers van de verfrissende folk van deze band.

Zangeressen en multi-instrumentalisten Allison Russell (gitaar, banjo, klarinet) en Awna Teixeira (bas, wastobbebas, accordeon, glockenspiel) zetten gisteravond in Meneer Frits in elk geval een mooi en sterk concert neer, samen met hun band bestaande uit nog een multi-instrumentalist, Benny Sidelinger (snaren en keyboards, tevens bouwer van de gebruikte gitaren) en drummer Mikey 'Lightning' August, die er mag uitzien als een stevige rocker, maar het slagwerk juist heel fijntjes weet te bedienen. Vaste gast deze tour is JT Nero, zanger van de favoriete band van Po' Girl: JT & The Clouds. Zijn wat rauwhese stem vormt een uitstekende aanvulling op de dameszang, hij doet met de rest van zijn band ook mee op Follow Your Bliss.

po girl - foto ronald rietman
Het lijkt erop dat de McGarrigles zeer waardige opvolgers hebben gekregen in Po' Girl. Beide dames hebben hun eigen karakteristieke stemgeluid, samen klinken ze magisch. Het folky repertoire (zelf noemen ze het urban roots) met blues- en country-elementen bestaat voor een groot deel uit eigen Engelstalig werk, dat aangevuld wordt met Franse accenten. Eigenlijk is het optreden een dubbele cd-voorstelling, het nieuwe werk wordt afgewisseld met favoriete oude nummers, die ze vorig jaar op een live album hebben verzameld. Eentje daarvan springt er meteen voor mij uit, het gaat over een gewone Franse man, getrouwd, kinderen, wordt in het weekend soms een beetje te dronken, maar is best een goede vader en echtgenoot. Als de oorlog uitbreekt wordt hij bijzonder, hij komt bekend te staan als Bernard, Po' Girl doet een indrukwekkende versie van Leonard Cohen's Le Partisan, met heerlijke accordeon en klarinet en uiteraard de prachtige samenzang, deels in het Engels, deels in het Frans.

Ook op Follow Your Bliss staat een nummer over oorlog. Maudite Guerre is al snel een van mijn favoriete stukken van de plaat. De Franse tekst blijkt al uit de 16de eeuw te stammen en de band maakte er zelf de muziek bij. Het samenspel tussen banjo, klarinet en accordeon en het ritmische handgeklap trekt op het schijfje al mijn aandacht, maar live is het nog dynamischer en de heerlijke folky sfeer geeft me een warm gevoel. De groep wil het publiek raken en slaagt daar goed in, zowel live als op plaat. Het ingetogen openingsnummer, Kathy, krijgt een extra lading omdat het een soort gebed blijkt te zijn voor de moeder van zangeres Russell, die een hart onder de riem wil steken van iemand die moeilijke tijden kent. Dat lijkt overigens wel een thema in de muziek van Po' Girl, er komen veel personages voorbij die het niet gemakkelijk hebben, een enkele keer door iets groots als oorlog, maar vaker door zaken die zich in ieders leven voordoen en voor de betrokken personen minstens zo belangrijk zijn. Pink Shoes bijvoorbeeld is opgedragen aan Joanna Seaton, een meisje dat slechts 14 jaar oud mocht worden, Teixeira zingt een gevoelige ode aan haar bestaan. Toch blijft over het hele album het optimisme doorklinken, dezelfde Teixeira overtuigt ook makkelijk in het luchtiger deuntje Kiss Me In The Dark en Russell brengt met As Long As We Go een vrolijke ode aan het gevecht tegen de winter in het Humboldt Park in Chicago. Tel je zegeningen lijkt de boodschap.

De bezetting op Follow Your Bliss is min of meer hetzelfde als die op voorganger Deer In The Night. Drummer August is inmiddels vast bandlid geworden, en ook JT & The Clouds leveren weer hun bijdragen. Ik heb het idee dat Follow Your Bliss iets vrolijker klinkt, zonder overigens het fijne gevoel voor melancholie te verliezen. De ijzersterke samenzang is en blijft de kracht van Po' Girl, dat zowel live als op cd verfrissende topfolk aflevert.

Po' Girl is nog in ons land te zien t/m begin mei 2010:
dinsdag 27 april - Folk in de Wâlden , Oentsjerk  20:30 uur
woensdag 28 april - Paradiso , Amsterdam 19:30 uur