nels andrews - scrimshaw
Nels Andrews - Scrimshaw - Ignatius Records / Lucky Dice

Hoewel ik van Nels Andrews gehoord had binnen het  wereldje van singer-songwriters was ik nog niet bekend met zijn muziek. Zijn laatste, negen liedjes tellende, cd Scrimshaw is dan ook een ear opener. Inmiddels weet ik wel dat zijn eerdere werk in de media al uitgebreid bewierookt is. Dat zal met deze nieuwe cd vast ook gebeuren. Ik speelde de muziek af op een verkeerd moment. Te druk met andere dingen, op het oneerbiedige af. Vanaf tel één vergat ik echter alles om me heen en werd ik onmiddellijk in de rijke klankenwereld van Scrimshaw gezogen. De instrumentatie varieert maar er is toch een soort geluidsconstante in de vorm van soundscapes van vaak klein gespeelde banjo-, mandoline- en gitaarpartijen. De pedal steel zorgt voor een desolate sfeer. Harmoniumklanken nemen het soms over. Ik had regelmatig associaties met The Low Anthem.

De negen liedjes klinken allemaal verrassend simpel. Nels Andrews zingt gemakkelijk, soms zelfs losjes, en toch klinkt het intens, overtuigend en warm. Producer Todd Sickafoose, onder meer bekend als bassist van Ani Difranco, heeft goed begrepen welke kant het op moest met Scrimshaw. De prachtige teksten worden gepresenteerd op een vanzelfsprekende, bijna ontspannen manier en desondanks zit je op het puntje van je stoel. Bijzonder knap hoe tijdens het luisteren je het idee bekruipt dat Nels Andrews een huisconcert aan het geven is, vlak voor je neus. Het geheel wordt nog eens versterkt door de kwaliteit van de liedjes. Het begint goed en het wordt almaar mooier. Wat een plaat. Onweerstaanbaar.

Arianne Knegt

Nels Andrews tourt vanaf 13 april twee weken door Nederland.