The Imagined Village - Bending The Dark - ECC Records ECC006 / Proper Music

Al vanaf 2004 buigen Simon Emmerson (Afro Celt Sound System) en zijn consorten van The Imagined Village zich over de vraag wat de Britse culturele identiteit eigenlijk inhoudt en wat zij daar muzikaal gezien aan kunnen toevoegen. Dat leverde al een ep en twee albums op met een mix van stijlen, traditionele Britse folk uit het songbook van Martin Carthy, gelardeerd met Aziatische klanken, een vleug reggae of dubstep. Nu is er hun derde cd, Bending The Dark, waarop de groep heel lekker uitpakt met voornamelijk eigen werk.

Al bij het tweede album (Empire & Love, 2010) van The Imagined Village opperde Chris Wood dat ze eigen composities moesten gaan maken als de groep wilde blijven voortbestaan. Vervolgens waren er verschillende omstandigheden van invloed op de totstandkoming van de opvolger. Martin Carthy toerde afgelopen jaar niet mee met de groep vanwege de ziekte van zijn vrouw Norma Waterson, maar maakte zich wel het nieuw geschreven repertoire eigen voor de opnamen, Wood kondigde aan de rest van het jaar een sabbatical te nemen (dus doet hij dit keer niet mee) en vaste geluidstechnicus Mass moest afhaken omdat zijn vader ziek werd, in zijn plaats werd Paul Grady aangesteld. Dat zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld in het frisse geluid van Bending The Dark. Natuurlijk zijn er opnieuw de Indiase invloeden via de sitar (en percussie op dhol en tabla), maar ook de Britse a capella zangtraditie komt voorbij met The Captain's Apprentice, dat wordt gezongen door Jackie Oates en een heerlijke intro vormt op het spookverhaal dat volgt in The New York Trader, met koperblazers van de Kick Horns, een groep waarmee Emmerson als producer van Baaba Maal en Femi Kuti al had samengewerkt. Nieuw is het Balkan/gypsy-motief op viool dat zich onder meer door het sterke titelnummer Bending The Dark weeft, een ruim 12 minuten durende, kleurrijke reis langs de muzikale invloeden van The Imagined Village met een intrigerend thema waarin de klassieker Step It Out Mary te herkennen is, maar daarnaast komen ook een heerlijke drum battle tussen Andy Gangadeen en Johnny Kalsi, een groovende bas en scratching voorbij. Vervolgens keert het gypsy-motief terug in het door Eliza Carthy gezongen en geschreven Sick Old Man, een modern protestlied over verspilling en intolerantie met als basis de traditional Raggle Taggle Gypsy, ook de tekst van Fisherman komt van haar hand, het werd geschreven naar aanleiding van de Occupy-protesten. De damesstemmen floreren op Bending The Dark, die van Carthy warm en hees, die van Oates helder zwoel, soms naar het ijle toe, haar prachtige zang in Nest zou niet misstaan in een gothic band. In Wintersinging horen we herenvocalen van de groep Mawkin plus Steve Knightley en Jim Causley, die toevallig ook in de studio waren en hier een partijtje meezingen, waardoor het verder wel heel lieflijke sfeertje toch een lekker randje krijgt. Met afsluiter Washing Song lijkt de plaat, een beetje uit te gaan als een nachtkaars. Ondanks de fijne stem van Eliza Carthy en de mooi ingetogen vioolbegeleiding past het niet echt bij de klankenrijkdom die voorafgaat.

De samenstelling van The Imagined Village wisselt per album, anno 2012 horen we: Simon Emmerson (cittern, gitaren), Eliza Carthy (viool, zang), Martin Carthy (gitaar, zang), Ali Friend (bas, zang), Andy Gangadeen (drums), Johnny Kalsi (dhol, tabla, percussie), Barney Morse Brown (cello, zang), Sheema Mukherjee (sitar, zang), Jackie Oates (viool, zang) en Simon Richmond (keyboards, electronica, zang). Bending The Dark is een heerlijk dynamisch album, waarbij het regelmatig knap lastig is om stil te blijven zitten, zelfs voor een verstokte luisteraar als ik. En dat was ook de bedoeling van de leden van de band, een plaat maken die het plezier en de energie van een live optreden uitstraalt. Wanneer komt dit prachtige project eens naar Nederland?

Het album Bending The Dark verschijnt op 14 mei 2012 in Engeland, op vrijdag 3 augustus doet The Imagined Village het Belgische festival Dranouter aan.

Een filmpje over de totstandkoming van de plaat met voorproefjes van de muziek vind je hier.