simone dinnerstein & tift merritt - night
Simone Dinnerstein & Tift Merritt - Night - Sony Classical 88691976572

Een vleugel onder een Amerikaanse folk(rock)stem, Leonard Cohen in een klassiek arrangement gegoten of een Amerikaanse traditional gevolgd door een compositie van Bach, dit alles (en meer) is te vinden op Night, een opmerkelijk album waarop singer-songwriter Tift Merritt en klassiek pianiste Simone Dinnerstein de handen ineenslaan.

In 2008 ontmoetten Tift Merritt en Simone Dinnerstein elkaar. Hoewel ze uit totaal verschillende muziekwerelden komen ontdekten ze dat hun passie voor muziek en de uitvoering daarvan eigenlijk niet eens zo verschillend was. Vanaf 2010 werken ze samen, het jaar daarop kwam er een concert en nu is er het album Night. Sommige nummers werden speciaal voor het duo geschreven, zoals het titelnummer Night (door niemand minder dan Patty Griffin) en I Shall Weep At Night (Brad Mehldau) of The Cohen Variations (een pianosuite van Daniel Feisenfeld, gecompneerd in opdracht van Dinnerstein en opgebouwd rond het thema van Leonard Cohen's Suzanne).
Het merendeel van Night bestaat uit de stem van Merritt en de vleugel van Dinnerstein. Maar omdat het project is begonnen met een concert zijn de dames ook elk apart in eigen uitvoeringen te horen, zo wordt de slechts anderhalve minuut durende Prelude in B minor van Bach op piano omsloten door eerst een kale akoestische gitaarbegeleiding in de traditional Wayfaring Stranger en daarna meer vinnig getokkel in Merritts eigen nummer Still Not Home, dat hier overigens nog altijd heel wat soberder klinkt dan de stevige band-uitvoering op haar album Traveling Alone (dat ook nog maar enkele maanden geleden verscheen). Maar het is juist de combinatie van de twee genres die deze plaat zo boeiend maakt, zoals in het eerdergenoemde titelnummer en The Cohen Variations, maar ook bij Night And Dreams, waar Nacht Und Träume van Schubert een stuk minder plechtig aandoet dan in een klassieke setting. Merritt maakt er een fijne ingetogen luistersong van, haar krachtige stem wordt hier ijl en bijna breekbaar waar Dinnerstein een eigen, wat lossere, invulling geeft aan de pianobegeleiding, de subtiel spokende mondharmonica-accentjes zorgen voor een folkbluesy tintje.

Beide dames zeggen van elkaar geleerd te hebben door de samenwerking. Simone Dinnerstein kleurt hier en daar wat buiten de lijntjes van het strakke klassieke keurslijf en Tift Merritt, die via haar vader op gehoor leerde spelen, vond het een ware uitdaging om vanuit de zo verschillende achtergronden toch tot een eenheid te komen. De opnamen voor het album zijn live in een theater gemaakt en een mooi natuurlijk geluid is het resultaat. Voor de pure folk- of klassiekliefhebber zal Night misschien wel even moeten wennen, maar als je van fraaie crossovers houdt dan is dit opmerkelijke album een zekere aanrader.

Het album is zowel op cd als digitaal beschikbaar via de bekende verkoopkanalen, wil je eerst luisteren dan kan dat ook, via de sites van zowel Simone Dinnerstein www.simonedinnerstein.com als Tift Merritt www.tiftmerritt.com zijn links te vinden naar een stream op Soundcloud.