melissa greener - transistor corazong
Melissa Greener – Transistor Corazon - Anima Records

Langzaam maar zeker krijgt de carrière van Melissa Greener een substantiële vorm. Hetzelfde geldt overigens voor haar albums, iedere stap is eentje vooruit. Qua geluid, maar ook waar het zelfverzekerdheid betreft. Op het debuut kon je al proeven dat deze dame heeft wat vereist is om te groeien tot een kundig artieste. Ik heb Transistor Corazon – in een uploadbare versie - al een tijdje in huis liggen, en dit is één van die albums die bij voortduring zijn weg weet te vinden naar speakers of oordoppen. Een album dat geen moment verveelt, en je bij voortduring pleziert. Melissa Greener heeft alles om mij en mijn luistervrienden te bekoren: sterke composities, een gebalsemd stemgeluid, terwijl ook de productie een vette pluim verdient. Onder de indruk van zoveel moois zie ik het liefst dat mijn waardering wordt onderkend door gelijkgestemden. Intuïtief denk ik – hoop ik - dat de werkzaamheid en gedrevenheid van deze zangeres wordt beloond en omgezet in erkenning alom, al was het maar in klinkende munt om mee te beginnen. Geld is allerminst een voorwaarde om naar te streven, echter het veraangenaamt het leven, en opent gemakkelijker deuren die voorheen gesloten blijven.

Kortom, schenk wat luistertijd aan deze Texaanse, want meer lijkt me is niet nodig jezelf te overtuigen. Doe mij een plezier en begin met de titelsong. Half lover, half machine: zingt ze met enige inbeeldingskracht, alsof ze gesitueerd is in een zonovergoten Mexicaanse setting. Nummers als Jackson, of Ghost in the Van zijn overigens van een vergelijkbare sterke orde, ook hier wordt je voorstellingsvermogen aangewakkerd. Nummers die geen hoge idealen nastreven, maar hun kracht vinden in de schijnbare alledaagse dingen. Het genot van de warmte welke je aantreft achter bevroren ramen, maar ook de warmte die geliefden delen. Melissa Greener is in topvorm, zowel in de eigen composities, als in de Jesse Winchester klassieker That’s What Makes You Strong. Emo folk Crooner heeft ze zichzelf gekscherend genoemd op haar site. Een fantastische benaming, die gerechtvaardigd tot uitdrukking komt in de antieke Beatles cover uit 1964 If I fell. Ze doet hem 2 tempotjes trager dan de originele Lennon/McCartney compositie, en maakt er in haar eigenzinnige variant hernieuwd een topnummer van. Hele mooie plaat van een bijzondere dame.

Plaat verschijnt in mei, mogelijk via haar site eerder, en in het najaar staat ze geboekt voor UK, Ierland en het vaste land. (Dat zijn wij!)