j.r. shore - state theatre
J.R. Shore – State Theatre

State Theatre is de opvolger van het uit 2010 afkomstige Talkin’ On a Bus. In al zijn bescheidenheid een veelomvattende plaat indertijd. Americana pur sang, maar dan uit het hart van Canada. J.R. Shore – Jared voor vrienden – blaast weinig hoog van de toren. Begeleidt zijn nieuwe release dan ook niet met een uitgekiende promotiecampagne, terwijl de honger naar brede erkenning ongetwijfeld aanwezig zal zijn. State Theatre bedient zich van een veelheid aan smaken, die allen terug vindbaar zijn binnen de veelomvattende tentakels van de landschappelijke roots. Na de voor mijn persoonlijke smaak ietwat groezelige opening pakt het derde nummer, Poundmaker, me volledig bij de kladden. Er wordt geappelleerd aan je inlevingsvermogen. J.R. en zijn band zoeken het voor het overige niet zo zeer in de intimiteit, etaleren liever hun bekwaamheid. Zonder twijfel een band die lekker op elkaar is ingedraaid, want het geheel klinkt niet alleen aangenaam, maar ook uiterst organisch als resultante van een groeiproces. Dit is een band die je denkbeeldig voor je neus ziet staan in State Theatre. Het 10de nummer, eentje die herinneringen oproept aan The Band, is mijn absolute favoriet van deze eerste schijf. Een uitgebalanceerde verhalende song die steunt op een ouderwets aanwezig orgeltje.

Wat State Theatre extra leuk maakt is het bijgevoegde tweede schijfje. Dat de invloed van The Band niet uit de lucht gegrepen illustreert de opener van het tweede schijfje. Het betreft een cover van Robbie Robertson’s W.S. Walcott Medicine Show. Dit is meer dan slechts een cover gedeelte, dit is pure liefhebberij wat men hier heeft vastgelegd. We hobbelen door het land der herkenning. Ik kan J.R. Shore en zijn bandleden enkel prijzen vanwege de gekozen klassiekers. Je hoort Deal van Grateful Dead. Er is muziek van Leiber & Stoller, The Byrds, John Prine, Tom Russell, Ray Wylie Hubbard en niet te vergeten een versie van Neil Young’s For the Turnstiles. Prima muziek die goede herinneringen oproept, en het gemoed positief stemt. Dit is niet een poging om zijn voorbeelden naar de kroon te stijgen, eerder een verklaring van goede intentie. Uiteindelijk zijn het muziekvrienden die de muziek spelen dat indertijd hun hart stal, en State Theatre is hun open podium.