Snowbird, The Songs of Gene McLellan
Various Artists - Snowbird (The Songs of Gene MacLellan) - True North Records

Nooit geweten dat de vader van Catherine MacLellan eveneens liedjes schreef. Ze blijkt de jongste dochter van Gene MacLennan. Het hoogtepunt van zijn roem moet rond 1972 gelegen hebben. Anne Murray scoorde met zijn liedje Snowbird een knoert van een wereldhit. In één klap was zijn naam gevestigd, en werd daarna vaker gecoverd, onder meer door Joan Baez, Elvis Presley, en niet te vergeten, Bing Crosby. Zelf had Gene enorme moeite met de vergaarde roem. Hij leidde een teruggetrokken bestaan op Prince Edward Island, huwde daar en kreeg kinderen. Van zijn hand verscheen in 1977 zijn laatste solo plaat If It’s Alright with You om vervolgens nog amper iets van zich te laten horen. Ieder jaar dat hij verstek liet gaan zal zijn angst voor een onoverkomelijk verwachtingspatroon verder gegroeid zijn. Gevolg: onzekerheid en depressies. Hij probeerde houvast te vinden in het Christelijke Geloof, echter zijn demonen bleken groter dan het leven zelf en in 1995 verkoos hij de dood. Nu, bijna 20 jaar na zijn voortijdige sterven, was de tijd rijp bevonden om een hommage te brengen aan deze Canadese liedjesschrijver. Catherine nam het initiatief om de liedjes van haar vader andermaal onder de aandacht te brengen. Een project dat de nodige voorbereiding vergde en resulteerde in een optreden, en in dit album.

Op dit album hoor je zowel introspectieve liedjes als liedjes die een meezing karakter dragen zoals de singalong waarmee dit album eindigt. Catharine neemt een aantal van de mooiste liedjes voor eigen rekening, terwijl ook Meaghan Blancard een geweldige indruk maakt met het door haar gezongen Faces. Van zijn repertoire ken ik slechts een paar liedjes origineel aan de hand van een aantal beschikbare You Tube video’s. Op basis van het met steelgitaar aangeklede Face in the Mirror - in de uitvoering van Dennis Ellsworth & Haunted Hearts - kan ik mij voorstellen dat Gene’s uitvoering eveneens country getint was. Wat mij betreft niet noodzakelijk de gewenste vorm, want de pure wijze waarop Ron Hynes Godspeed ten gehore brengt spreekt mij meer aan. Het voltallige ensemble sluit deze hommage af met Put Your Hand in the Hand. De titelsong zal menigeen kennen. De wijze waarop Catherine MacLellan Snowbird vertolkt zal uitsluitend bewondering oproepen, en wie weet, met gepaste trots vanuit de hemel.