margriet sjoerdsma - a tribute to eva cassidy
Margriet Sjoerdsma - Tribute To Eva Cassidy - Heartselling

De muzikale roem van Eva Cassidy (Washington DC, 2 februari 1963 – Bowie (Maryland), 2 november 1996) bereikt pas na haar vroege dood aan huidkanker grote hoogten. In Nederland staan haar covers van Fields Of Gold (Sting) en Songbird (Christine McVie) al sinds 2005 in de Radio 2 Top 2000. De zangeres ontroert met haar stem, maar is ook een voorbeeld voor anderen, waaronder Margriet Sjoerdsma, die in 2012 besloot een avondvullend theaterprogramma te maken rondom de liedjes van Cassidy. Ze vond Dan Cassidy (broer van) bereid om mee te spelen op viool en nam in eigen beheer de plaat A Tribute To Eva Cassidy op. De tour die afgelopen seizoen volgde werd zo goed ontvangen dat deze plaat nu terecht officieel landelijk wordt uitgebracht door Heartselling.

Waar de heldere stem van Eva Cassidy velen nog steeds bekoort zijn de soepele vocalen van Margriet Sjoerdsma zeker zo charmant. Met een jazz-achtergrond weet ze een mooie sfeer op te roepen van zwoele zomeravonden, maar ook een fijn vleugje nostalgie past haar als gegoten. Dat geluid wordt sober ondersteund door Arie Storm op gitaar of dobro en Cord Heineking op bas, terwijl de viool van Dan Cassidy heerlijke folky tinten vlecht door vijf van de negen nummers. Daarmee doet Sjoerdsma recht aan de liedjes zoals ze door Eva Cassidy ooit opgenomen zijn, maar tegelijk weet ze er een eigen kleur aan te geven. Zo krijgt de traditional Wade In The Water (in de versie van Eva een lekker gospelachtige meezinger) een mooie jazzy basintro, ontspannen vioollijnen en een net wat minder uitbundig koortje mee.

Hoewel Margriet Sjoerdsma niet exact navolgt wat Eva Cassidy deed, blijft ze toch dicht bij de uitvoeringen van de Amerikaanse, soms jazzy, dan weer met een toefje blues, hier en daar een snufje folk. Op A Tribute To Eva Cassidy combineert ze heel natuurlijk haar eigen vocale vakkundigheid met haar bewondering voor een bijzondere zangeres.

Vanaf januari 2015 is Margriet Sjoerdsma weer in de theaters te zien:

15/01/15 Stadsschouwburg Sittard-Geleen Sittard
16/01/15 Chassé Theater Breda