jesse winchester - a reasonable - amount of trouble
Jesse Winchester - A Reasonable Amount of Trouble - Appleseed Recordings

Dit laatste album van Jesse Winchester werd kort voor zijn dood in april van dit jaar gerealiseerd. In 2011 was bij hem kanker gediagnostiseerd, en uiteindelijk stierf hij vlak voor zijn zeventigste verjaardag in 2014. Het album staat in het teken van de verzoening, de acceptatie dat de dood onvermijdelijk is. Winchester wist dat zijn einde dichtbij was, en in deze liedjes deelt hij wat hem dierbaar was. De korte opener, All that we have is Now, zet de toon. Het zet je inderdaad te denken. Het besef dat alles voorbij gaat, en dat geen uitstel meer mogelijk is. Het album staat bol van dergelijke bedachtzame nummers. Ook een aantal covers, waaronder het in ons land door Rob de Nijs vertolkte Rhythm of the Rain. De uitermate subtiel uitgevoerde eigen composities behoren tot de mooiste uit zijn nagenoeg 45 jarige carrière. Liedjes waar je stil van wordt. Naast gevoelige nummers als Ghosts is er ruimte gemaakt voor een bescheiden levensdansje. Door het schuifelende Never forget to Boogie raadt hij aan van het leven te genieten. Zoek voor het positieve wat het leven biedt!

Qua sfeer grijpt het album terug naar de vroege jaren zestig getuige ook het origineel door Bobby Vee vertolkte Devil or Angel. Absoluut prijsnummer is het liedje welke dit album beëindigt, Just So Much. Zelfs wanneer je geen binding hebt met welke godsdienst dan ook, indrukwekkend hoe treffend hij woorden vond voor bij dit thema. Hij had zijn dood angstvallig geaccepteerd. Geen prettig vooruitzicht, maar Jesse had zich erbij neergelegd. Moeten leggen. Geweldige liedjes van een artiest die al zoveel mooie liedjes had geschreven. Hij sluit af met een meesterwerk. De originele waterverftekening, die de hoes siert, schilderde hij in 1969. Hij gaf de tekening aan zijn moeder vlak voordat hij verhuisde van Memphis naar Canada. De albumtitel is afkomstig uit The Maltese Falcon. Het was Humphrey Bogart die deze woorden sprak, en Jesse, die de humor ervan inzag, nam deze regels over. Hij ging evenmin problemen uit de weg. A Reasonable Amount of Trouble is een groots album geworden, karakteristiek aan zijn maker.

Releasedatum 22 september 2014