wendy mcneill - one colour more
Wendy McNeill – One Colour More - !K7 RECORD (Groove Attack/DGR Music)

De muziek van de Canadese zangeres/accordeoniste Wendy McNeill klinkt gekleurder dan ooit. One Colour More heet haar album. Maar de albumtitel slaat toch meer op het geëngageerd aangepakte thema: Immigratie.

Zelf is ze een globetrotter wat haar nóg meer recht van spreken geeft. Deze Canadese woonde enkele jaren in Zweden. Ze trok rond als begeleidster van Ane Brun en speelde solo in haar voorprogramma. Nu verkeert ze veel in Spaanse kringen en is ze daar ook naar toe verhuisd.

McNeills muziek is al jaren wals-georiënteerd. Ze zingt in het Engels en Frans. Ze tovert als vanzelf een zowel fascinerende als vrolijke wereld tevoorschijn van trapeze, kermis, bal-noir, spiegeltent, trollen. Altijd zindert de spanning gehuld in theatrale duisternis.  De arrangementen zijn sober maar aangenaam creatief. Naast accordeon hoor je inventieve percussie, originele elektronische geluidjes,  donker ploegende contrabas en akoestische gitaar, glockenspiel, belletjes.

Acht eigen nummers en een cover, het prachtige J’Arrive à la Vie van overleden  Canadees-Amerikaanse zangeres Lhasa de Sela. Minstens zo fraai zijn haar ‘eigen’ titeltrack, het loom walsende Wide The Wonder/Wild The Hunger en de tango In Bocca Al Lupo, een nummer met onweerstaanbare dein, vol wellust én afwijzing. Dit nummer is ook nog eens schitterend in beeld gebracht op een You Tube-video, dus even kijken (klik hier).

Wendy McNeill zal ongetwijfeld vergeleken worden met ’n  Kate Bush, of een vroege Sinead O’Connor, maar McNeill is een unieke boeiende dame.

Henk Hoogenstraaten