jeroen kant - nooit genoeg
Jeroen Kant - Nooit Genoeg - Bastaard Platen

Bastaard Platen is een geweldig initiatief van Mathijs Leeuwis en Jeroen Kant. Naast hun geldingsdrang als artiest was er ruimte tot het maken van een betrouwbaar honk voor Nederlandstalige artiesten. Er ontstond een platform dat ondersteunt en begeleidt, want de passie die van de individuele platen spat valt niet te ontkennen. De ene artiest raakt mij meer dan de andere, maar zo is er ook het verschil tussen Jeroen’s vorige plaat en deze. De Lafaard Kapitein, hij ligt al weer enige tijd achter ons, is geen slechte plaat, allerminst, maar hij sprak mij minder aan dan Nooit Genoeg dat nu doet. Volgens mij is dit in de eerste plaats een verdienste van de artiest zelf. Zijn zeggingskracht is aanmerkelijk toegenomen. Zijn teksten zijn scherper aangezet waardoor de geloofwaardigheid is gegroeid, en de luisteraar met meer gemak blijft hangen. De vorige was wellicht iets te ambitieus voor mijn smaak, terwijl Nooit Genoeg dichter bij blijft, herkenbaar wordt.

Het album opent met een stomprijke song die invloed van Tom Waits verraadt. Een pakkend nummer dat meteen de toon zet. Een voor zichzelf sprekende tekst, want inderdaad wanneer stap je op de rem, of heb je Nooit Genoeg? Ook het gitaarspel trekt dit nummer naar een hoger plan. Oude Kronkelpad is meer bedachtzaam, een overpeinzing. Stilstaan bij beslissingen die je genomen hebt, hoe spijtig ze ook zijn, maar brengt zoiets soelaas? Huis voor mijn Helden zal iedereen aanspreken met een muziekcollectie. Er zijn terugkerende elementen in Jeroen’s teksten. Enerzijds is daar de romantiek, anderzijds de rauwe werkelijkheid die zich opdringt en ruw verstoort. Jeroen Kant zoekt dan ook de balans, zoals hij die ook wenst te vinden in zijn relatie. Er is onzekerheid of zijn lief bij hem blijft. Want kan hij met zijn tekortkomingen voldoende bieden zodat ze bij hem blijft? Ook de drank is allerminst een achtergrond figurant in Jeroen’s repertoire. Leugens is een sterk nummer, eentje met kop en kont, maar het zou mij niet verbazen wanneer een variant bestaat van dit nummer. De tekstregels lijken soms ietwat verdraaid, alsof Jeroen zichzelf en ons een leugen verkoopt. Nooit Genoeg is een waardige release van dit jonge label en een openhartig portret van Kant die per album meer interessant wordt.

Release: 8 oktober 2015