sytse haima - de stille jout lud
Sytse Haima - De stille jout lûd - Marista MCD 16204

De naam Sytse Haima zal niet bij iedereen een belletje doen laten rinkelen, maar dat doet  zijn voormalige band Pigmeat waarschijnlijk wel. Dit Friese duo maakte meer dan twintig jaar de Nederlandse, en soms ook buitenlandse, podia onveilig met hun kolderieke feest-folk-punk. Sytse Haima was de stille kracht van het duo. Altijd op de achtergrond, maar altijd garant voor een solide basis voor de muziek van dit verbazend populaire duo. Een echte prater was Sytse niet, dat liet hij liever over aan collega Jan Seunnenga. Om deze reden werd hij in sommige kringen wel eens 'de stille' genoemd.

In 2009 stopte Pigmeat ermee. Jankobus Seunnenga startte een solocarrière. En Sytse Haima?  Die was zoekende. We zagen hem optreden met Ernst Langhout, hij speelde een blauwe maandag mee in Xigatze, de hobbyband van enkele vrienden uit Weidum. En dan is er natuurlijk de Suskes, de feestband die hij vormt met Sipke de Boer en Koos Keus.
Maar tussen alle muzikale avonturen door was Sytse bezig met een eigen album. Eigen muziek en eigen teksten. Hij nam de liederen op in zijn ouderlijk huis. Het nummer Heit was de eerste, opgenomen in de kamer waar z'n vader in 2002 overleed. Beppe sei noait nee, de ode aan zijn moeder, samen gezongen met zijn zoon Hendrik, was de laatste die daar werd opgenomen. Na het overlijden van z'n moeder in 2013, werd het huis verkocht.
Met enige regelmaat verschenen er singles. Omrop Fryslân draaide ze regelmatig en de nieuwsgierigheid naar een volledig album nam toe. Toch duurde het nog tot eind 2016 voor dat De stille jout lûd in Weidum, Haima's woonplaats, ten doop werd gehouden.

Het wachten werd beloond, het is een mooi, gevarieerd album geworden. Lekkere up-tempo nummers wisselen mooi af met meer introverte balladen. De eindmix vond plaats in The Grien Room in Leeuwarden, de studio van De Kast-drummer Nico Outhuijse, die samen met Haima de productie verzorgde. Het openingsnummer Ik wol witte heeft hitpotentie en het is dan ook niet vreemd dat dit nummer regelmatig op Omrop Fryslân te beluisteren is. In As ik mar by dy... horen we in het ritme nog de echo van Pigmeat. Dat ik neist dy lizze mei is een alleraardigst liefdesliedje. Smjunten yn de mieden toont zijn bezorgdheid over de teloorgang van de weidevogels en de natuur in de wereld en in Friesland in het bijzonder. Tekstueel geeft Haima zich in meerdere nummers  bloot. De meest aangrijpende, naast het al eerder genoemde Heit, is De wrâld oan dyn fuotten, een lied over en voor zijn veel te vroeg overleden zus. Dit lied besluit het album en laat de luisteraar even in stilte achter.

Sytse Haima stijgt met De stille jout lûd boven zichzelf uit. Ik had nooit gedacht dat hij het in zich had om zo'n mooi album te maken. Zeer terecht 'jout de stille lûd'!