martin korthuis en eddo pol - nij
Martin Korthuis & Eddo Pol - Nij - eigen beheer (distributie: Marista)

Lange tijd was muziek uit Groningen voor mij synoniem voor Ede Staal en de groep Törf. Ik had geen idee of er meer muziek in de Groningse taal werd gemaakt. Daar kwam verandering in toen ik met enige regelmaat naar Radio Froskepôle van samensteller/presentator Gurbe Douwstra ging luisteren. In dit programma op Omrop Fryslân, dagelijks op werkdagen van 18:00 tot 19:00 uur, is, naast Friestalige muziek, ook ruime aandacht voor andere streektaalmuziek. Een van de Groninger artiesten die regelmatig voorbij kwam was Martin Korthuis.

Sinds enige tijd vormt Korthuis een duo met Eddo Pol. Hun eerste gezamenlijke album heet dan ook toepasselijk Nij. Tien eigen nummers en een cover van Polle Eduards Ik wil jou, wat in het Gronings Ik wil die heet.
Martin Korthuis schrijft veelal introverte teksten waarin de (voorbije) liefde vaak een grote rol speelt. Die teksten voorziet hij van pakkende, toegankelijke melodieën. De instrumentatie is sober, akoestische gitaar en de klanken van Pols elektrische (Gretsch)  gitaar begeleiden de ietwat hese stem van Korthuis. Meer is ook niet nodig, want juist deze eenvoudige combinatie pakt je bij de strot. Gaandeweg het album word je getroffen door de kwaliteit van de liederen van Korthuis. Eduards Ik wil die is zeker niet het beste lied van het album. Wellicht komt dit omdat dit nummer de donkere klanken van Eddo Pols Gretsch ontbeert. Prachtige voorbeelden van de melancholie van Korthuis zijn Licht ('nog eem trug ien zulfde dreum...'), met daarin een opvallende rol voor de mij onbekende zangeres Paulien v/d Wal, en Carpe diem. Uit het laatste nummer is ook het motto van het album afkomstig:
"mor alles, alles gait veurbie
alles wort veleden tied
mor doartussen, joa doartussen