Het contrast tussen de twee sets is groot, eerst zijn er de prachtig ingetogen liedjes met complexe melodieën van Alexandra Alden, daarna barst er een uitbundig feest los met een energiek staaltje onvervalste bluegrass en country door Paris Texas. Een met een zestigtal bezoekers uitverkochte kapel van DomusDela in Eindhoven geniet met volle teugen.

Amerikanen of Canadezen zullen we weinig zien de komende tijd, maar wat goed is hoeft niet van ver te komen. Dat bewees The Infamous Roots Rielemans Family Orchestra gisteravond nog maar eens. De Belgen trapten het nieuwe seizoen van de Maandag van Van Meurs af met een zinderend concert. Niet in het vertrouwde Meneer Frits, maar in de tweede foyer van het Muziekgebouw in Eindhoven, waar het ook goed toeven blijkt met de juiste ingrediënten.

Of je John Martyn nou wel of niet goed hebt gekend, dat doet er niet echt toe. De jonge virtuoze Britse muzikanten op het podium van de kleine zaal van Muziekgebouw Eindhoven hebben elk hun eigen carrière, maar laten je met veel spelplezier en passie zijn werk horen. Ze doen recht aan de originelen, maar wel op hun eigen manier en dat maakt The John Martyn Project een heerlijke band om naar te luisteren.

Het gebeurt niet elke dag dat je twee grootheden uit de Britse folk samen op een Nederlands podium ziet. Dit weekeinde waren Martin Carthy & John Kirkpatrick in Zaandam en Oisterwijk te gast. Bij GUO vulden ze als oude vrienden de zondagmiddag met muziek vol verhalen en lieten zo een levende folkgeschiedenis van ruim een halve eeuw horen.

Zomaar op een maandagavond een prachtig dubbelconcert bijwonen, dat kan en gebeurt bij De Maandag van Van Meurs in Eindhoven. Gisteravond waren daar Billy & Bloomfish en Ht Roberts te gast en deze zuiderburen wisten met hun heerlijk gerafelde stemmen en juweeltjes van liedjes flink indruk te maken op een aardig gevuld Meneer Frits.

En dus staat het publiek al ruim voordat de laatste tonen van het concert zijn weggestorven klaar voor een daverend applaus. Natuurlijk moet er een toegift komen, niet omdat het gebruikelijk is in een theater, maar omdat het een zeldzaam mooi concert was waar je nog geen afscheid van wilt nemen. Want die stemmen van Laïs waren, zijn en blijven prachtig om muisstil naar te luisteren (en soms mee te zingen).

Buiten is het koud en nevelig, in de Ad van Meurszaal boven 't Rozenknopje in Eindhoven krijgt een klein publiek het vanzelf warm door de prachtig soepele vocalen van Luke Jackson, die samen met kompaan Elliott Norris zijn gloednieuwe album Journals voorstelde.

Normaalgesproken vindt de Maandag van Van Meurs plaats in het fijne grand café Meneer Frits in Eindhoven, maar vanwege Glow werd gisteravond uitgeweken naar de grote zaal van het Muziekgebouw. Zowel artiesten als het publiek mochten plaatsnemen op het podium daar en het werd een bijzondere folkavond, met de prachtige stemmen en het uitgebreide instrumentarium van het Engelse duo Edgelarks.

We hadden al even geen nieuwe liedjes gehoord van Gerard van Maasakkers, maar dat maakt hij in zijn nieuwe programma Ik Loop weer ruimschoots goed. De inspiratie is terug en hoe! Gisteravond bij de voorpremière in het Parktheater in Eindhoven liet de in het Belgische Gent wonende Brabantse bard horen dat zijn hart nog volop klopt voor liedjes met een ziel in de veelal luchtige toon die we van hem kennen.

De Amerikaanse singer-songwriter Heather Bond speelde gisteravond samen met haar Nederlandse collega Elly Kellner haar allereerste optreden in Europa in een huiskamer in Nuenen. Een select publiek werd getuige van een magische avond, met twee stemmen die prachtig samen kleuren.

"Ik moet morgen vroeg op, maar ik blijf hier tot het einde!" Het is slechts een van de enthousiaste reacties van het publiek in de pauze bij de eerste FolkNight in 't Rozenknopje in Eindhoven. Het trio Still Here is een muzikale voltreffer met eigen versies van bluegrassklassiekers, maar af en toe ook een verrassende interpretatie van andere helden.

Gisteravond was alle aandacht in De Rozenknop in Eindhoven gericht op Woody Veneman. Zijn eerbetoon aan Townes was ijzersterk en kreeg nog extra glans door de nummers die hij op diens gitaar speelde. Een mooie kers op de taart was ‘mystery guest’ Mark de Groot die tegen het einde een paar stukken ondersteunde op mandoline en banjo.

Vader Skippy vormt de band deze avond, hij begeleidt hier en daar op cajón en kijkt trots naar zijn dochter, die met haar krachtige stem en mooi fingerstyle gitaarspel deze avond het stralende middelpunt vormt in De Rozenknop in Eindhoven. Ken Pomeroy luidt de naam, ze komt uit Oklahoma en is pas 16, maar dit meisje herbergt een mooie oude ziel in haar liedjes.

Er zijn van die avonden dat je al vantevoren weet dat het goed is. Als singer-songwriter Danny Schmidt optreedt wordt het zo’n avond, gewoon een man, een gitaar en zijn prachtige poëtische liedjes, waarin hij speelt met woorden. Zo ook gisteravond in Eindhoven, waar hij het aandachtige publiek met zijn helderhese stem en innemende persoonlijkheid opnieuw wist te overtuigen van zijn kwaliteiten als liedsmid.

Ze hebben al een hele rits prijzen aaneengeregen, de jongste een Juno (de Canadese Grammy) in de categorie Best Traditional Roots Album voor Sweet Old Religion stamt van een maand geleden en dat schept verwachtingen voor een optreden. Live maken Pharis & Jason Romero die meer dan waar, met heerlijk harmonieuze samenzang in hun vakkundig op gitaar en banjo gespeelde oprechte folkliedjes weten ze diep in je vezels door te dringen.

Om hun dertigjarig jubileum te vieren ging Blue Dew dit weekeinde naar het Perrontheater in Zwolle, waar in een intieme sfeer twee keer het programma My Turn Of Phrase gespeeld werd. Dit keer kozen ze voor een liedjesvoorstelling, doorspekt met verhalen achter de nummers. En telkens weer valt op hoeveel passie voor muziek deze heren en dames hebben.

-door Mirjam Adriaans, foto’s Ronald Rietman-
Al heel lang zag ik uit naar het optreden van gitaarvirtuoos Martin Simpson in Oisterwijk. Hij zou er twee jaar geleden al spelen, maar moest vanwege ziekte afzeggen, gisteren maakte hij het wachten meer dan de moeite waard voor de liefhebbers die deze geboren verhalenverteller met enthousiasme aanhoren.

Zowel M.C. Hansen als David Berkeley stonden al eerder op het podium van Meneer Frits in Eindhoven, het zijn immers allebei goede songsmeden. Maar op deze Maandag van Van Meurs zien we twee duo's aan het werk. Samen met hun kompanen, respectievelijk Jacob Chano en Ben Parker, laten Hansen en Berkeley ijzersterke, veelal samengezongen, vertelsels horen, natuurlijk over het leven en de liefde, maar aan boord van The Son Of Town Hall worden ook heel wat nautische avonturen beleefd.

Dat Steam Power juist op de 450ste aflevering van De Maandag van Van Meurs speelt is toeval, maar met een partijtje heerlijke bluegrass (en meer) blijken ze goed op stoom te zijn voor een feestje. En ze brengen ook nog hun eigen eerbetoon aan de eind 2017 overleden bezieler van deze avonden, die ongetwijfeld vanuit zijn hoekje ergens aan de bar goedkeurend zou hebben geluisterd.

Zij is een jaar of 25, een frisse jonge 'southern belle' uit het Amerikaanse Georgia, die nu in Canada woont. Afgelopen zomer verscheen haar titelloze debuutalbum. Hij wordt al bijna 62, is geboren en getogen in 'sunshine state' Florida en bracht in 2018 alweer zijn tiende plaat uit. Gisteravond begonnen Hadley McCall Thackston en Grant Peeples in Eindhoven hun duotour door Nederland. Een klein publiek genoot met volle teugen van deze twee bijzondere singer-songwriters, die allebei wat te vertellen hebben.