Wat een mooie avond werd het gisteren in Het Klooster in Nuenen. Het Iers Sessie Festival organiseert af en toe ook losse optredens en zij hadden The Lasses uitgenodigd. Dit damesduo is weliswaar onbekend bij een deel van het publiek, maar vanaf de eerste noot wordt er muisstil geluisterd naar de fraaie samenzang van twee stemmen die een levendig muzikaal gesprek aangaan in fijne traditionals en sterk eigen werk.

Singer-songwriters Anna Tivel en Jeffrey Martin zijn een koppel, maar geen duo, al lenen ze wel hun vocalen bij elkaars sets. Zij is fijn poëtisch ingesteld, hij is van de mooie verhalen, maar voor allebei geldt dat ze ijzersterke literaire liedjes brengen in een pure eenvoud waar muisstil naar geluisterd wordt bij Meneer Frits in Eindhoven.

In de reeks Aidan Presents in 't Rozenknopje in Eindhoven werden we gisteravond verrast door een heerlijke folky sfeer bij het eerste optreden ooit in Nederland van BOBBIE en Pileos, jong singer-songwritertalent uit Parijs. Met hun prachtige stemmen, mooi eigen werk, een paar sterke covers en een heel fijne traditional overtuigden ze het publiek in een boeiend optreden om nog lang aan terug te denken.

Bij de eerste tonen van de melodica krijg ik kippevel. Een instrumentale intro bij Gerard van Maasakkers? Dat is anders dan anders, maar dan volgt een vertrouwd nummer, De Lucht Zit Nog Vol Dagen. ZALD'MHEBBE! zit vol van dit soort prachtige kleine details en sterke oude en nieuwe liedjes, die verhalen over het stadsleven en andere dingen die Gerard bezighouden. En hoewel hij inmiddels boven de zeventig is lijkt zijn stem zeker niet minder te worden, die is en blijft warm met een lichthees randje, zo bleek dit weekeinde bij de première van zijn nieuwe programma in het Parktheater in Eindhoven.

Muzikanten konden niet optreden, maar wel platen maken in de afgelopen twee jaar. En soms ontstaat er dan een bijzondere combinatie, in dit geval is dat het samenwerkingsverband tussen de legendarische Iain Matthews (Fairport Convention, Plainsong, Matthews' Southern Comfort...) en de ijzersterke sideman BJ Baartmans (Hidden Agenda Deluxe, Carter Sampson, Oh Susanna, Jack Poels, Frans Pollux...). Gisteravond zagen we een mooi en boeiend optreden van de Matthews Baartmans Conspiracy bij De Maandag van Van Meurs in Eindhoven.

-door Mirjam Adriaans, foto’s Ronald Rietman-
Maanden van reikhalzend uitzien naar een concert, duimen dat het door kan gaan en steeds hoger gespannen verwachtingen resulteerden gisteravond in twee prachtig zinderende sets  door The Fugitives en Walt Wilkins & Friends. Het was een volle bak bij de Maandag van Van Meurs en het publiek werd verwend met oorstrelende samenzang en sterke liedjes.

Een klein, maar aandachtig publiek was gisteravond in Gemert getuige van een optreden van TSOP skg, en ik hoor u al denken “wie is dat nou weer?”. Welnu, hij komt uit Griekenland, is zo midden twintig en studeert aan het conservatorium in Utrecht. Hij maakt muziek dus, en is een getalenteerd singer-songwriter die liedjes maakt vanuit zijn hart, zo konden we constateren.

Muisstil luisteren de bezoekers van het eerste GUO-concert in ruim anderhalf jaar tijd naar de soms eeuwenoude liederen, vertolkt door Lorcán Mac Mathúna en zijn kompanen. Het trio laveert ergens tussen traditie en toekomst, waarmee ze het goed gevulde zaaltje in Fletcher Hotel Boschoord in Oisterwijk weten te boeien van begin tot eind.

Wie zich gisteravond in Eindhoven verheugd had op het fijne 'prairie'-geluid van The Deep Dark Woods zal wellicht heel even teleurgesteld zijn geweest, maar het 16de seizoen van De Maandag van Van Meurs kende toch een fraai begin. Met ingetogen passie, zijn kenmerkende fragiele stem en overtuigende donkere folkklanken wist frontman Ryan Boldt, die zijn band helaas thuis moest laten, ook in zijn eentje de aandachtige luisteraars voor zich in te nemen.

Het contrast tussen de twee sets is groot, eerst zijn er de prachtig ingetogen liedjes met complexe melodieën van Alexandra Alden, daarna barst er een uitbundig feest los met een energiek staaltje onvervalste bluegrass en country door Paris Texas. Een met een zestigtal bezoekers uitverkochte kapel van DomusDela in Eindhoven geniet met volle teugen.

Amerikanen of Canadezen zullen we weinig zien de komende tijd, maar wat goed is hoeft niet van ver te komen. Dat bewees The Infamous Roots Rielemans Family Orchestra gisteravond nog maar eens. De Belgen trapten het nieuwe seizoen van de Maandag van Van Meurs af met een zinderend concert. Niet in het vertrouwde Meneer Frits, maar in de tweede foyer van het Muziekgebouw in Eindhoven, waar het ook goed toeven blijkt met de juiste ingrediënten.

Of je John Martyn nou wel of niet goed hebt gekend, dat doet er niet echt toe. De jonge virtuoze Britse muzikanten op het podium van de kleine zaal van Muziekgebouw Eindhoven hebben elk hun eigen carrière, maar laten je met veel spelplezier en passie zijn werk horen. Ze doen recht aan de originelen, maar wel op hun eigen manier en dat maakt The John Martyn Project een heerlijke band om naar te luisteren.

Het gebeurt niet elke dag dat je twee grootheden uit de Britse folk samen op een Nederlands podium ziet. Dit weekeinde waren Martin Carthy & John Kirkpatrick in Zaandam en Oisterwijk te gast. Bij GUO vulden ze als oude vrienden de zondagmiddag met muziek vol verhalen en lieten zo een levende folkgeschiedenis van ruim een halve eeuw horen.

Zomaar op een maandagavond een prachtig dubbelconcert bijwonen, dat kan en gebeurt bij De Maandag van Van Meurs in Eindhoven. Gisteravond waren daar Billy & Bloomfish en Ht Roberts te gast en deze zuiderburen wisten met hun heerlijk gerafelde stemmen en juweeltjes van liedjes flink indruk te maken op een aardig gevuld Meneer Frits.

En dus staat het publiek al ruim voordat de laatste tonen van het concert zijn weggestorven klaar voor een daverend applaus. Natuurlijk moet er een toegift komen, niet omdat het gebruikelijk is in een theater, maar omdat het een zeldzaam mooi concert was waar je nog geen afscheid van wilt nemen. Want die stemmen van Laïs waren, zijn en blijven prachtig om muisstil naar te luisteren (en soms mee te zingen).

Buiten is het koud en nevelig, in de Ad van Meurszaal boven 't Rozenknopje in Eindhoven krijgt een klein publiek het vanzelf warm door de prachtig soepele vocalen van Luke Jackson, die samen met kompaan Elliott Norris zijn gloednieuwe album Journals voorstelde.

Normaalgesproken vindt de Maandag van Van Meurs plaats in het fijne grand café Meneer Frits in Eindhoven, maar vanwege Glow werd gisteravond uitgeweken naar de grote zaal van het Muziekgebouw. Zowel artiesten als het publiek mochten plaatsnemen op het podium daar en het werd een bijzondere folkavond, met de prachtige stemmen en het uitgebreide instrumentarium van het Engelse duo Edgelarks.

We hadden al even geen nieuwe liedjes gehoord van Gerard van Maasakkers, maar dat maakt hij in zijn nieuwe programma Ik Loop weer ruimschoots goed. De inspiratie is terug en hoe! Gisteravond bij de voorpremière in het Parktheater in Eindhoven liet de in het Belgische Gent wonende Brabantse bard horen dat zijn hart nog volop klopt voor liedjes met een ziel in de veelal luchtige toon die we van hem kennen.

De Amerikaanse singer-songwriter Heather Bond speelde gisteravond samen met haar Nederlandse collega Elly Kellner haar allereerste optreden in Europa in een huiskamer in Nuenen. Een select publiek werd getuige van een magische avond, met twee stemmen die prachtig samen kleuren.

"Ik moet morgen vroeg op, maar ik blijf hier tot het einde!" Het is slechts een van de enthousiaste reacties van het publiek in de pauze bij de eerste FolkNight in 't Rozenknopje in Eindhoven. Het trio Still Here is een muzikale voltreffer met eigen versies van bluegrassklassiekers, maar af en toe ook een verrassende interpretatie van andere helden.