Een bijzonder muzikant die we bij Folkforum al heel lang een warm hart toedragen is Sido Martens. Elk jaar levert hij een mooi nieuw album af, dit keer is dat Suikerhard & Bitterzoet, dat dinsdagavond voor een flink gevuld zaaltje muziekliefhebbers gepresenteerd werd op Stania State in het Friese Oentsjerk.

Muziekliefhebbers zijn kritisch. Dus wordt vooraan in de zaal gevraagd of de gitaar wat zachter kan, achterin willen ze graag meer zang horen. Tijdens de liedjes blijft het stil, want de bijzondere manier waarop Sido Martens met woorden speelt en ze in muziek vat is de moeite van het luisteren zeker waard. Voor de presentatie op deze heerlijke lente-avond heeft Sido zijn begeleidingsband meegenomen, bestaande uit Lielian Tan (drums), Willo de Bildt (bas) en, voor het eerst erbij op het podium, Ruben Mulder (toetsen). Om de kosten voor Suikerhard & Bitterzoet te dekken zocht en vond Martens 15 adoptieouders, voor even zovele liedjes. Een deel daarvan is aanwezig, zoals de winnaar van het huisconcert die net als wij uit het zuiden blijkt te zijn afgereisd.

Sido Martens

De meeste bezoekers kennen Sido, maar een enkeling niet, in de pauze tikt een mevrouw me op de schouder en vraagt me of deze groep uit de buurt komt. Ja, zeg ik, uit Leeuwarden en ze knikt, ze vindt het mooi wat ze hoort. Dat ben ik met haar eens, ik hoor de 15 liedjes van Suikerhard & Bitterzoet voor het eerst deze avond en direct springen er een paar uit, zoals Meer Weer, een liedje over de vier seizoenen. Het begint met de herfst: "je moet laarzen aan en een regenpak"; vervolgens zitten er een paar mooie woordvondsten in de tekst verstopt, 'koelkastbinnenbrand' geeft een prachtig beeld van hoe de zomer aanvoelt. Maar ook Zilver De Vis spreekt me aan, de inspiratie hiervoor komt uit de verhalen van zijn vader die in Indonesië was geweest. En 7 Zonden krijgt een fijne vocale ondersteuning van Annemarieke Coenders, die even in de lach dreigt te schieten, maar zich op tijd weet te herstellen. Het tekent de sfeer, die lekker ontspannen is in de brasserie van Stania State die voor Martens ondertussen bijna zijn huiskamer is geworden.

Eenmaal thuisgekomen is het mooie weer omgeslagen naar grauw en grijs. Gelukkig heb ik er een fijne herinnering bij, aan een mooie locatie, fijne muziek en  beeldende teksten. Gauw Suikerhard & Bitterzoet in de cd-speler gestopt om na te genieten. Daar krijg ik het weer lekker warm van.