-door Mirjam Adriaans-
Martin Hayes & Dennis Cahill brachten gisteravond een prachtig staaltje van boeiend samenspel ten gehore in Eindhoven. Deze virtuozen op viool en gitaar wisten met hun jigs, reels en tunes het publiek ruim een uur en drie kwartier mee te slepen in Ierse sferen.

Vier jaar geleden speelden ze ook al eens in het Muziekcentrum, toen in de grote zaal. Dat was mooi, maar deze keer werd het concert verplaatst naar de kleine zaal, die voor ongeveer driekwart gevuld was. Dat betekent dat de voorverkoop tegenvallend was verlopen, maar het voordeel is dat die zaal veel beter geschikt is voor dit soort muziek. Er wordt toch een soort huiskamersfeer gecreëerd, die het optreden een extra dimensie geeft.

Elk stuk dat Hayes & Cahill spelen is opgebouwd uit meerdere jigs, reels en tunes of een combinatie daarvan. Ze beginnen langzaam, 'laid back', zoals ze dat in het Engels noemen. Dat ligt volgens Martin Hayes aan zijn geboortestreek County Clare. Hij doet de aan- en afkondigingen tussendoor. Met een zachte, prettig in het gehoor liggende stem vertelt hij over vanalles en nog wat, maar benadrukt steeds dat het eigenlijk nergens over gaat, hij houdt er gewoon van om te praten. Gelukkig is er heel veel ruimte voor muziek. Vanaf een langzaam begin gaat het steeds sneller, en wordt een hele spanningsboog opgebouwd waarin je als vanzelf meegetrokken wordt. Dennis Cahill blijft zijn medespeler aankijken, volgt elke wisseling in tempo en weet toch zijn eigen ding te doen op gitaar en zelfs in een setje tunes op de mandoline. De tijd vliegt voorbij...

Dit is Iers, maar dan wel op een geheel eigen manier gespeeld. Hayes vertelt over Britches Full Of Stitches, waarvan hij als veertienjarige dacht dat het een tune was die nog niemand gehoord had. Het bleek dat het een van de meestgespeelde stukken was op elke school in Ierland, behalve de zijne, maar hij bleef het toch spelen, ook deze avond weer, daarmee bewijzend dat hij het inderdaad toch anders doet dan 'iedereen'. In de tweede set zit een stuk van ruim meer dan een half uur. Daarin krijgt Cahill de kans om te laten zien dat niet alleen Hayes een meester is op zijn instrument. Van heel dunne, amper hoorbare tonen gaat het naar een krachtige uitvoering en weer terug.

In de toegift is een jazzy invloed duidelijk te horen, de heren gaan nog even lekker tekeer op viool en gitaar, zodat het publiek met een goed gevoel naar huis kan. Het tweetal komt in februari volgend jaar voor een uitgebreide tour naar Nederland, maar vanavond was een heerlijk voorproefje van de prachtige muziek van Hayes & Cahill.