- door Henk -
Ooit, ergens eind jaren zeventig, trok ze vanuit Dublin naar de westkust van Ierland om te gaan zingen in de groep General Humbert. Vervolgens veroverde ze de wereld als pure zangeres van de Ierse folkband De Danann. Nu, decennia en lucratieve platencontracten verder, ontworstelt Mary Black zich aan de commerciële houdgreep waarin ze verzeild raakte.

In het uitverkochte Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven, aan het begin van haar Nederlandse tournee, blijkt ze zich woensdagavond 15/2  weer terug te trekken op vertrouwd terrein. Niet dat ze enkel traditionals zingt. Pop en jazz zijn haar op het lijf geschreven. Wel zijn de arrangementen kleiner, zoals ook het ingeslopen ‘mooie' timbre minder wordt uitgebaat en het in popkringen trendy amechtig gehijg nagenoeg is uitgebannen.

Zes jaar duurde het voor ‘Full Tide', haar elfde solo-album, eind vorig jaar uitkwam. In die tijd gebeurde veel. Haar meest geliefde songwriter, de Ier Noël Brazil overleed plotseling vooraan in de veertig, haar moeder stierf op haar 87-ste. Zelf overschreed ze de barrière van 50 jaar. Op een of andere manier hoeft het voor Mary Black allemaal niet meer zo groots. Dat alles hoor je nu terug.

Zingend en babbelend staat ze, ontspannener dan ooit, tussen haar klasse-muzikanten, die ook nog eens alle vier voortreffelijke achtergrondzangers blijken. Toetsenman Pat Crowley, al 20 jaar vaste waarde, grijpt meer naar zijn accordeon. Gitarist Bill Shanley beperkt zich tot akoestische gitaar. Drummer Liam Bradley bewerkt zijn drumstel hoofdzakelijk met de hand en bassist James Blennerhassett is niet enkel kanjer op elektrische basgitaar maar ook op een versterkte uitgeklede contrabas. De rootsy accenten op dobro, mandoline, banjo en steel, die ‘Full Tide' een Amerikaans tintje gaven, ontbreken.

Nieuw materiaal lardeert ze met bekend werk en twee traditionals. Het gracieuze deels in Gaelic gezongen ‘Siúl A Rún' wordt gevolgd door de platgetreden pubsong ‘Spanish Lady'. We horen bekende Mary Black-hits als het verstilde ‘No Frontiers' en een jazzy ‘Columbus'. Ze zingt ze met ongekende zeggingskracht. Natuurlijk zet ze Noël Brazil met een aantal van zijn knappe songs in de schijnwerpers. Ze covert twee nummers van Bob Dylan: ‘To make you feel my love' met een romantische piano en diens onbekendere ‘Lay down your weary tune' in een meezingbaar gospel-jasje.

Ze zingt ‘Full Moon' en vertelt door twee Vlaamse fans, Hugo en Ria, geattendeerd te zijn op dit obscure Sandy Denny nummer. Die fans zitten in de zaal. Ze zijn sinds acht maanden ouders van een tweeling. "Zij kon niet zwanger raken, maar het lukte dankzij de magische bemoeienis van mijn moeder, die sinds haar dood nog steeds middels een ‘lijntje' met mij verbonden is", aldus de zangeres indachtig de zweverigheid die kennelijk de Ierse muziek moet omgeven.

Overigens zegt ze daar nog veel meer over te kunnen vertellen, maar, zo grapt ze, 'ik wil liever niet zo lang uitwijden als mijn zus Frances'.

Mary Black oogde nog nooit zo relaxed. Mogelijk mede omdat ze vergezeld wordt door haar twintigjarige zoon Danny O'Reilly, erfelijk gezegend met eenzelfde goddelijke strot. Na zijn voorprogramma (‘buy his EP, he needs the penny's, he is still a college-student') schuift hij tijdens de vier (!) toegiften aan. Samen met ma schreef hij ‘Your Love', over zijn overleden oma: ‘We gathered round for your last breath'... etc. In plaats van een sentimentele draak, krijgt het op twee akoestische gitaren een lekkere drive. Het verbaast niet dat dit het enige nummer van de avond is waarin Mary Black's stem hapert...

Het is voor eerst dat de Ierse zangeres zich aan eigen nummers waagt. ‘Stand Up', een ander nummer dat ze samen met haar zoon schreef komt niet verder dan gemeenplaatsen en belegen boodschappen als: ‘You've got to stand up for what you believe in' en Don't leave me behind, out of sight is out of mind'. Laat Noël Brazil het niet horen...

Dit was zo ongeveer haar setlist:
1. Don't let me come home a stranger
2. Adam at the window