- door Henk, foto Martijn Lieffers -
Met een wervelend concert en passende weemoed heeft Wè-nun Henk afscheid genomen van violiste Nicoline Soeter. Haar afscheid vormde zaterdag de start van een serie veelbelovende folkconcerten in het Tilburgse Kaffee Lambiek. Het was daar aan het Wilhelminapark afgelopen zaterdagavond 18/2 afgeladen vol.

Xander en Fleur die Lambiek bestieren zijn echte folkliefhebbers. Nadat ze 's nachts om vijf uur alles aan kant hadden keken ze al weer uit naar die daaropvolgende middag. Samen met de kids naar het kinderfolkbal op het festival van de Folkbende in het Gorkumse café De Keizer. Komende vrijdag 24/2 ontvangen ze in hun Tilburgse kroeg de sterke Belgische band Griff rond het talentvolle doedelzaktalent Remi Decker.

Nicoline Soeter maakte met de Brabantse folkgroep Wè-nun Henk drie cd's en werkte mee aan de vierde die nog volop in voorbereiding is. Daarvan hoorden we tijdens het afscheidsconcert enkele nummers waaronder het feestelijke 's Avonds Zal Zijn. Tijdens de pauze grapt de violiste over het  onvermijdelijk naderende moment van het echte afscheid: ‘Nog één nummer en dan peer ik er stiekem tussenuit...'

nicoline soeter
Nicoline Soeter

Maar uiteindelijk speelt ze op het eind van het concert gelukkig nog een gedreven hoofdrol in Mateetje kwam van Watou en de daaropvolgende rondedans. Vanaf de muur kijkt stripheld op sokken Lambiek vertederd toe. Verbeeld ik het me, of biggelt daar echt een traan over zijn wang?

Het valt overigens niet mee voor Wè-nun Henk om aan een nieuwe violiste te komen. Hans Hoosemans: "Of ze wonen te ver weg, of ze zijn té professioneel en spelen in zes verschillende bands".
Hoosemans zal met genoegen geconstateerd hebben dat er een aardige aanwas is van jonge folkliefhebbers. Ooit werd hij geïnspireerd door Wannes van de Velde, Rum en Wannes Raps. In Lambiek gingen elpee-hoezen van deze klassiekers nu van hand tot hand bij een grote groep twintigers. We signaleerden ‘Het beste van.... Wannes van de Velde' en de op het label  Stoof (weet je nog wel oudje) uitgegeven lp ‘Wannes Raps, Brabantse Folk' met daarop ondermeer ‘Te Haarlem in den Houte'.  Juist... hetzelfde nummer  dat Wè-nun Henk tegenwoordig heeft uitgebouwd tot een van de pareltjes in hun repertoire.

Voor meer foto's van dit concert zie: www.folkfoto.nl.