Bij de regionale Omroep Brabant was Gerard van Maasakkers onlangs te zien in het tv-programma Walhalla en live te horen op de radio. Hij zegt daarin ondermeer dat hij ernaar streeft een lied zo min mogelijk tekst te geven. "Zoveel mogelijk ruimte laten tussen de regels zodat mensen er een eigen verhaal van kunnen maken, of een eigen fantasie aan kunnen toevoegen".

De Brabantse liedschrijver/zanger heeft zijn nieuwe programma Zicht zo goed als rond. Aanstaande donderdag 19/10 is de laatste try-out in het Eindhovense Muziekcentrum waarna het daar op vrijdag en zaterdag respectievelijk de voorpremière en de première beleeft. Alles is uitverkocht, zoals ook de voorstelling op 27/10 in Venray. Kaarten zijn er nog voor Waalwijk (26/10), Veghel (3/11), Cuijk (8/11) en de Randstad première op 12/11 in De Kleine Komedie in Amsterdam. Zie www.gerardvanmaasakkers.com

Wie een van zijn try-outs heeft meegemaakt zal zijn uitgangspunt ‘zoveel mogelijk tekst weglaten' zeker in een paar nieuwe liedjes herkennen. Met weinig woorden zegt hij veel. Dan is-ie op z'n sterkst. ‘In zijne kop kan ie alles' zingt-ie treffend over de verlamde dwarslaesie-patiënt wiens oog valt op Eva van de thuiszorg. ‘As ge nie' ontroert met het eenvoudige ‘zusje, kusje, dag Marijke...' Zijn zus werd amper drie; een delicaat onderwerp dat hij indringend bezingt zonder vals sentiment.

De try-outs van Zicht beloven veel. Zijn vorige programma Achterland was indrukwekkend. Vaders dood maakte het beste los in de zanger. Beter kon niet. Of toch? Een rode draad is nu minder herkenbaar, of het zou liefde moeten zijn. Maar in zijn diversiteit kent Zicht zeker zo'n sterke nieuwe nummers. Bovendien dragen ‘oudjes' als het roerende ‘De klok in de Kamer' en ‘Cis Verdonk' nieuwe donkerder jasjes.

In het radioprogramma van Omroep Brabant waarin Van Maasakkers een uur live optrad, waren ook al enkele nieuwe nummers te horen zoals het liefdevolle ‘Gij en ik' met een fraaie melodielijn en de geheide meezinger ‘Hier'. ‘Hier heur ik thuis, hier heur ik thuis, waor ik ook hene gao, hier heur ik thuis'. Het Brabants volkslied als het ware, ware het niet dat het woord Brabant er niet in voorkomt...

Wil je al het een en ander horen en zien? Op de website van Omroep Brabant zijn zowel het tv-programma Walhalla als het radioprogramma nog te downloaden. Zie www.omroepbrabant.nl/news.aspx?id=70613