Martin Carthy is voor een paar concerten in ons land. Dinsdagavond overtuigde hij met name met zijn spannende gitaarspel recensent Jacob Haagsma van de Leeuwarder Courant. In die krant toonde die recensent zich ook onder de indruk van Sido Martens die het voorprogramma invulde met ‘zijn transparante, breekbare liedjes'.

Hier enkele passages uit de recensie in de Leeuwarder Courant:
...Carthy doet meer dan simpelweg de archieven omkeren. Hij geeft die oude, soms zelfs eeuwenoude liedjes dwingende kracht mee, die ze moeiteloos deze eeuw in helpt. Dat zit hem haast nog meer in zijn gitaarspel dan in zijn stem, want juist daar beginnen de jaren (hij is 65) te tellen. Bovendien had hij last van een vasthoudende kikker in de keel ("get off my throat!", zuchtte hij geïrriteerd), maar dat mocht de pret niet drukken....
...Zijn snarenspel is op het eerste gehoor bedrieglijk simpel, maar hij speelt een subtiel spel met afwijkende stemmingen en indringende, dynamische en in ritmisch opzicht geraffineerd getokkel. Op die manier blijft het spannend, zelfs als zo'n song slechts minimale melodische variaties kent....
...Eindeloos meanderende coupletten, sonoor klinkende tussenstukken met een krachtige ‘drone': in de tekst ging het van liefde, macht, onthoofding en een soort omgekeerd Oedipus-motief en de muziek was, zelfs met zo'n  minimum aan materiaal, minstens zo spannend....

Interview
Een dag eerder publiceerde de Leeuwarder Courant een interview dat Willem Bosman met deze voorman van de Britse folk had. Daarin doet hij tal van boeiende uitspraken. We plukken er graag een aantal uit:

..."Traditionele liederen zijn allesbehalve stoffig. Je moet ze redden uit de klauwen van de erfgoedfiguren die ze in een museum willen opbergen"...

..."Wij geven de liederen door die groter zijn dan wijzelf"...

..."Ik ben gek op optredens. Zingen voor publiek, dat kan ik het best"...

..."Volksliederen moet je horen om ze te kunnen waarderen. Hoe meer je luistert en zingt, hoe meer je ontdekt. Ik kan nog compleet van streek raken als zo'n lied een geheim prijsgeeft, ook al zing ik het al jaren aan een stuk. Zingen uit een boekje, of bladmuziek lezen is leuk, maar het is behelpen. De nuance, het vuur en de intensiteit kun je niet op schrift stellen. En ze zijn bere relevant. Voor mij bestaat er niet zoiets als een non-politiek lied"...

..."Een mooi lied is als een boek. Er zit zo ongelooflijk veel onder de oppervlakte. De mooiste hebben een extra dimensie, die ik mysterieus vind, wat iets anders is dan mystiek. Ze zijn veel groter dan je zelf bent. Voor ons folkzangers geldt dat we alleen maar groot lijken, omdat de liederen de reuzen zijn op wier schouders we mogen staan"...

En over de open stemming van zijn gitaar:
..."Via DADEAB, die te hoog is om bij te zingen, belandde ik bij CGCDGA. Ik heb er jaren aan gewerkt en dacht heel slim te zijn, maar het is gewoon de stemming van een cello met twee extra snaren. Je kunt er vrijwel alle toonsoorten mee spelen, dienstbaar aan het zingen en de deuntjes zelf"...

Zaterdagavond 27 januari is Martin Carthy van 21 uur nog te zien in de 'De Sevewaeg' Markt 3
5975 Am Sevenum.