Le Mystère des Voix Bulgares zijn weer in de buurt voor een flinke serie concerten tot 13 februari. Zo zijn ze vanavond te gast in de Harmonie in Leeuwarden. Afgelopen weekeinde stonden ze op het podium van in het Chassé Theater in Breda. Recensent Dieter van den Bergh constateert in BN/De Stem dat het ensemble niet meer hip is, maar wel nog steeds hemels.

Graag citeren we Van den Bergh:
...In de jaren tachtig drong het koor per ongeluk de popwereld binnen, met dank aan het hippe, alternatieve poplabel 4AD. Hoewel Bulgaarse vrouwenstemmen nog steeds geliefd zijn als samplevoer voor popacts, is Le Mystère des Voix Bulgares al lang niet meer hip, zo viel (...) op te maken uit de gemiddelde leeftijd - rond de vijftig - van het publiek in het Chassé Theater in Breda. Op de planken stond het ‘enige echte' Mystère onder leiding van oudgediende dirigente Dora Hristova. Vanzelfsprekend is dit niet, want er zijn diverse klonen actief die eveneens het patent menen te hebben op ‘het mysterie van de Bulgaarse vrouwenstemmen'. Net nu Bulgarije is toegetreden tot de Europese Unie maakt het 23-koppige vrouwenkoor met Balkanology een comeback, mét een vijfkoppige band op trommels, kaval (fluit), gadulka (viool), tambura (gitaar) en gaida (doedelzak). Haar bezielde muzikale intermezzo's zorgden voor de nodige afwisseling tussen het vocale geweld. Hip of niet, de Bulgaarse dames klinken nog even adembenemend en mystiek als voorheen. Het mysterie zit hem in de bijna onaardse, hemelse keelklanken, zo bleek ook gisteren weer. De zangeressen, waaronder enkele fenomenale solisten, zingen met kinderlijke kopstem, hoog in de keel, bijna schreeuwend, waarbij, volgens een kenner ‘het kraakbenen strottenhoofd met de stembanden door spierbewegingen met grote precisie van stand wordt veranderd'. Deze reactie zorgt voor het eeuwenoude specifieke Bulgaarse geluid. Een loepzuiver geluid, dankzij de ijzeren hand van Hristova met een machinale timing, en een ongekend vocaal volume, naar verluidt ooit ontstaan met het zingend zenden van berichten van bergtop naar bergtop. En omdat die bergen vaak verder reiken dan Bulgarije zijn de oude klaagzangen, boerensongs, epische gedichten en dansliedjes van Le Mystère sterk beïnvloed door muziek uit de buurlanden Turkije, Macedonië, Roemenië en Servië. Haar spirituele en soms ook swingende Balkanpotpourri heeft een sterk zalvend effect, zeker met de ogen dicht. De stijvige voordracht, in tuttige herderinnenjurkjes en dito hoofddoekjes en plichtmatige buigingen na ieder nummer, voegt weinig spectaculairs toe. Na de pauze werd de achterhaalde folkloristische kledij wijselijk ingewisseld voor stijlvolle zwarte jurken en klonk als toegift - een geste naar één Europa? - uit 23 kelen een versie van Daar was laatst een meisje loos. In vlekkeloos Nederlands, maar verpakt in een dikke laag Bulgaarse mystiek....

De volgende concerten staan nog op hun programma:
6-2: De Harmonie Leeuwarden
7-2: Schouwburg Deventer
8-2: Muziekgebouw aan het IJ Amsterdam
9-2: Schouwburg Venray
10-2: Stadstheater Zoetermeer
11-2: Schouwburg Gouda
13-2: Theater De Leest, Waalwijk.

Zie ook www.vivesco.nl/agenda.asp.