matraca berg - love's truck stop
Matraca Berg - Love's Truck Stop - Proper Records PRPCD107

In de VS heeft ze flink naam gemaakt, ze schreef in haar ruim dertig jaar lange carrière songs voor o.a. Trisha Yearwood, Faith Hill, Nitty Gritty Dirt Band, Dusty Springfield en Loretta Lynn. Maar Matraca Berg zingt zelf ook, bracht in de jaren '90 enkele platen uit waarvan Sunday Morning To Saturday Night (1997) in de top 10 van diverse jaarlijstjes terechtkwam. Daarna werd het even stil, tot vorig jaar The Dreaming Fields verscheen, met donkere alt-country in de trant van Emmylou Harris. Nu is er haar jongste album, Love's Truck Stop, en het is een fikse aanrader voor wie van Emmylou, Lucinda Williams, Shelby Lynne of Mary Gauthier houdt.

Met prachtige indringende verhalen en heerlijk sobere begeleiding verdient Love's Truck Stop minstens dezelfde aandacht als zijn voorganger. Berg's heldere stem met een licht rafelig randje vormt het middelpunt van een plaat die enkele juweeltjes herbergt. Zo is er het spokend boze Black Ribbons (met cajun-invloeden) over de tijd na de olieramp in de Golf van Mexico, het intens trieste afscheidslied We're Already Gone, of Magdalene, waarvoor Emmylou Harris haar mooie rijpe vocalen leende. Dat nummer werd geschreven naar aanleiding van het werk dat Berg doet met een stichting die projecten opzet om prostituees van de straat te halen. Tenslotte is er nog het sobere Fistful Of Roses, met piano, over een kind dat in de steek gelaten werd door een alcoholistische moeder.

Naast Emmylou zijn er nog veel meer gasten: Kim Carnes, Mindy Smith, Pat McLaughlin, Ashley Monroe en Matraca's echtgenoot Jeff Hanna (bekend van de Nitty Gritty Dirt Band). De instrumentatie is sober gehouden, akoestische gitaar vervult de hoofdrol met hier en daar een pedal steel of wat strijk-arrangementen en subtiele drums. Jason Goforth en David Henry (cello, viool, zang) zorgden mede voor de naturelle productie die de verhalende liedjes uitstekend tot hun recht doet komen.

Hoewel de titel Love's Truck Stop in eerste instantie doet denken aan een vrolijk country-album, blijkt het al snel te gaan om kleine verhalen uit mensenlevens. Hartzeer, verlangen en overlevingsdrang zijn de thema's die de liedjes een ziel geven. Zonder enig vals sentiment weet Matraca Berg te raken tot op het bot.