adams, baartmans en oostindie - gelijkgestemde zielen
Adams, Baartmans & Oostindie - Gelijkgestemde Zielen - Inbetweens Records IRCD050

Alledrie zijn singer-songwriters, maar wel elk op zijn eigen manier. Melancholicus Arno Adams raakt tot op het bot met doorleefde teksten in het Limburgs, alleskunner BJ Baartmans betovert in Nederlandse spitsvondigheden en jazzy multi-instrumentalist Bart Oostindie laat de luisteraar genieten in het Engels. Ze werkten al vaak samen en kwamen erachter dat ze van elkaars muziek houden. Drie uitgesproken podiumpersoonlijkheden uit verschillende decennia doken op 09-09-09 Baartmans' Studio Wild Verband in Boxmeer in en kwamen eruit met een juweeltje van een cd, Gelijkgestemde Zielen, ter begeleiding van de gelijknamige theatertour.

De eigenheid van de drie blijft behouden, terwijl ze elkaar tegelijkertijd aanvullen tot een prachtige drieëenheid, alsof het altijd al zo bedoeld was. Dat wordt mooi geïllustreerd in Crisis?, een van de twee stukken die door de drie samen zijn geschreven. Een paar pakkende zinnetjes uit de tekst: "Geluk kens se nie koupe / Bin blie dè se kens loupe" (Adams), "Fijn in je paleisje in je eigen residentie / rieken naar het luchtje aan je zoete decadentie" (Baartmans), en "Money used to talk loud without saying nothing" (Oostindie). Dit nummer springt er al meteen bij de eerste luisterbeurt uit, de eerste twee rappen hun deel, waarna er zelfs wat Jesus en Hallelujah klinkt en een koor van jongeren wordt ingezet om vervolgens rauw rockend te eindigen. Het refrein zet zich vast in mijn hoofd, "Wer wiès is, het gène crisis", begeleid door akoestisch geroffel in plaats van de in dit genre gebruikelijke drumbeat uit een apparaatje.

Adams verhaalt op zijn karakteristieke melancholieke wijze over verloren gegane tijd. Ribjeske voert terug naar zijn jeugd en heeft lekker slepende lapsteel onder de akoestische gitaar, een repeterende dwingend donkere pianotoon en elektrische gitaar versterken het verhaal over de oude hippie (D'n Aaje Hip) die op zoek is naar iets wat niet meer terugkomt. Dan is er nog de relatie waar een beetje de klad in is gekomen (Ut Vet Is D'r Vanaaf) met sobere gitaren en subtiele Grieks aandoende mandoline en tenslotte As D'n Daag Is Gedaon, waar de folky begeleiding van de mandoline opvalt naast de lekker ongepolijste samenzang van de heren.

Don't Go Mango van Oostindie heeft een wat vreemde titel maar is een kunstig instrumentaal vlechtwerkje met wat Spaanse kenmerken op gitaar geworden. Het virtuoze spel klinkt heerlijk subtiel, nog een van de kenmerken van deze plaat, die steeds intiem blijft, alsof je de muzikanten in je eigen huiskamer hebt zitten.

"Die kale fanaten zaaien terreur, maar ik vecht met mijn vrouw / De wereld tenonder, het land is verscheurd, maar ik vecht met mijn vrouw" is de opening van een luchtig muzikaal spel met woorden. In Gevecht Met Mijn Vrouw verhaalt Baartmans over de wereld die om hem heen veranderde op die bekende datum in 2001. Hij merkte er weinig van, had die dag een knallende ruzie met zijn vrouw en zat in een flinke huwelijkscrisis. Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen, maar het nummer was nog niet verschenen op een album, daar is nu gelukkig verandering in gekomen.

Virtuoos snarenwerk en rafelige stemmen kenmerken het geluid op Gelijkgestemde Zielen. Bij Adams, Baartmans & Oostindie ontbreken de enorme ego's die supergroepen vaak de mist in doen gaan, deze topmuzikanten gunnen elkaar ruimte, maar stellen zich vooral in dienst van de eerlijke, pure muziek met een hoofdletter M. Dat levert een parel van een cd op.

Mirjam Adriaans, waardering 9

Voorproefje en tourdata zijn te vinden op: www.myspace.com/adamsbaartmansoostindie.