basta! - cycles
BASta! - Cycles - Homerecords.be

"Naast de vele praktijkervaringen, (hij was ook contrabassist bij tangogroep Lunfardo en reisde als orkestmuzikant mee met het orkest van Björk en Robby Lakatos), heeft Joris ook een opleiding genoten aan het Koninklijk Conservatorium voor Muziek te Antwerpen." (bron: homerecords.be)
En de veelzijdigheid van deze bassist en componist, Joris Vanvinckenroye, hoor je goed op deze cd. Dit is een solo cd van deze topmuzikant waarin je sterk de invloed van minimalistische muziek van componisten als Philip Glass, Steve Reich en Michael Nyman hoort. De gelaagdheid en de motief gerichte composities zijn hier kenmerkend voor. Echter wat ik mis en wat de voorgaande componisten wel in hun muziek hebben is eenvoudige maar pakkende melodielijnen. De cd is wel melodisch maar een echte melodie waarvan je achterover slaat mis ik helaas. Wat deze cd echter meer maakt dan een minimalistische cd, zijn de zijdelingse invloeden van jazz/funk die een duidelijke swing geven aan bepaalde stukken op de cd (de rock invloeden bijvoorbeeld op Sonan, track 3).

De cd begint met een agressieve compositie (Codis). Het heeft wat weg van de cello metalgroep, Apocalyptica. Het stuk wordt laag voor laag opgebouwd en het heeft een stevige rechte ¾ puls. Het wordt aangevuld met wat eenvoudige korte melodielijntjes die op den duur als een breiwerk van harmonieën in elkaar vallen tot tegen- en middenmelodieën. Tot zover allemaal gestreken partijen, maar tegen het eind van het nummer komt er een groovende geplukte baspartij inzetten. Dit zet de compositie op een ander been, het gaat in tegen de "rechte" pulse, in tegen de ¾ maatsoort en geeft swing en contrast aan het stuk, geweldig! (zie hier een filmpje).

De vijfde compositie op de cd, getiteld SRP, begint in tegenstelling tot het eerste nummer op de cd met geplukte motieven. Op de achtergrond komt er een soort van gestreken engelen gloed voorbij  gespeeld in het hoge register van de bas wat een mooi contrast levert met de geplukte groove waarmee het stuk is ingezet. Ik vind dit persoonlijk een mooi stuk, het heeft een goede opbouw en leuke melodische motieven, sommige klinken ritmisch lekker vrij wat de swing ten goede komt en het inkomen van de strijkers om daarna de geplukte partijen te "verdrijven" geeft een mooie weergave van de twee technieken (plukken en strijken). Toch heb ik een soort van incompleet gevoel als het nummer af is. Het heeft een climax maar voor mij een iets te "milde", waardoor het meer een soort van overgangs compositie lijkt tussen twee stukken, wat ik persoonlijk jammer vind.

Track 7, Delayed, is een mooie compositie die een weergave is van "onorthodoxe" geluiden die je kan creëren op een bas. Het geeft een beetje een Haunted gevoel wat heel goed tot zijn recht zou kunnen komen in een thriller of horror film. Mooie filmische compositie!
De "club" hit van deze cd voor mij is track 8, Sleeping dogs. Het heeft een mooie melodisch groovende puls die mij dansend achter de computer krijgt. Echter de melodie die later eroverheen gespeeld wordt heeft veel weg van een solo (is misschien een solo?) en mist in mijn ogen wat "zekerheid". De melodielijn had er wat meer uit mogen springen, maar dat neemt niet weg dat ik het een fijn nummer vind.

Ik vind het een geweldige cd en zeer zeker een aanrader. Het geeft een nieuwe dimensie aan de contrabas als instrument! Het is een cd waarop je een mooie mix van filmmuziek, rock, klassiek, folk en funky muziek te horen krijgt.

Jan de Raaf, waardering: 8.5

Artiesten die ook interessant kunnen zijn als je deze cd goed vindt zijn: Renaud Garcia Fons, Apocalyptica, Cello Octet Conjunto Iberico, Het Kronos Quartet, Edgar Meyer.
Andere groepen waarin Joris Vanvinckenroye zijn kunsten vertoont/vertoonde en zeer de moeite waard zijn om te beluisteren zijn: Troissoeur en Aranis.