Met zo'n 160 bezoekers mag het BoschBal in de Muzerije vrijdagavond geslaagd genoemd worden. Met een Vlaamse topact als Naragonia Quartet kon dat eigenlijk ook niet anders, maar ook RAMA, dat ooit debuteerde op het BoschBal, maakte indruk met hun hechte samenspel en hun nieuwe (enkel digitale) ep.

Twee jaar geleden werd er voor het eerst een BoschBal georganiseerd in de Muzerije, dat een prachtige locatie bleek waar organsiator Noël Josemans graag mee verder zou willen. Na het succes van deze goedbezochte avond zullen flink wat dansers ook hopen dat er nog meer edities gaan komen van dit mooie initiatief. Heel veel meer bezoekers kan de ruimte zoals die nu is niet aan, maar wellicht kan een extra zaaltje aan de zijkant nog uitkomst bieden.

Een impressie van het BoschBal
Omdat het programma in Den Bosch al snel flink achterloopt op schema kan Naragonia Quartet gelijk als viertal beginnen na de dansinstructie. Violist Wouter Vandenabeele zat namelijk vast in een file en kan bij aankomst meteen aanschuiven bij multi-instrumentalist Toon van Mierlo en trekzakster Pascale Rubens. Maarten Decombel die met zijn gitaar ook al de instructie had begeleid, ondersteunt nu met soms groovend melodieus, dan weer dynamisch ritmisch snarenwerk. De dansdeunen zijn zwierig romantisch zoals we dat kennen van Naragonia, viool voegt daar nog een mooi gevoelig element aan toe terwijl de gitaar juist voor meer energie in de muziek zorgt.

Naragonia QuartetDaarna kan ik slechts een paar nummers meepikken van RAMA, die ik in 2008 bij hun allereerste optreden zag, toen het BoschBal nog in de Talent Factory plaatsvond. Toen al mengde de groep diverse stijlen tot een dansbaar geheel, met invloeden uit folk, rock en een vleugje jazz. Later zag ik ze nog een enkele keer voorbijkomen op een festival en bleek de belofte van die eerste keer telkens weer muzikaal te groeien. Deze zomer hebben ze een ep'tje opgenomen, de Brognon Sessions, dat deze avond officieel gepresenteerd wordt, de setting van de avond is die van een huiskamer, zoals ook op de coverfoto van de ep. Helaas hoor ik de vier nummers daarvan dus niet voorbijkomen nu, het blijft bij een scottisch, een tovercirkel en een wals. De dynamische drive die er al vanaf het begin inzat is echter nog wat prominenter geworden in met name gitaar (Noël Josemans) en drums (Dave Menkehorst). Bassist Guus van Mierlo zorgt voor een lekker donkere omlijsting in de achtergrond, waar de klank draait om het vloeiend melodieuze spel van fluitistes Erica van Brenk en Flois van Wietingen. Dat onder meer Naragonia een invloed moet zijn geweest op deze jonge muzikanten wordt zo vlak na dat optreden meteen duidelijk, maar RAMA is zeker geen kopie.

De ep van RAMA
rama - brognon sessions
RAMA - Brognon Sessions - eigen beheer

De arrangementen van de vier nummers op de ep zijn goed doordacht. Hoewel de Rama Waltz vier jaar terug al gespeeld werd zit er nu net iets meer drive in. Na een sobere intro op gitaar vallen de fluiten in met een hier en daar vervreemdend gevoel in een romantische melodie. Een paar lekker ritmische intermezzo's met bas en drums zorgen ervoor dat de luisteraar ook aan zijn trekken komt. Vervolgens heeft Kost Da Wat? (inderdaad, een kost ar c'hoad) een lekker donker gevoel en een wat steviger bite met een meer aanwezige bas waar het fluitwerk zich doorheen vlecht. Dan is er even tijd voor wat reflectie in de bijna nostalgisch aandoende onregelmatige wals 10,5, die dan toch naar een mooie climax opbouwt om weer in rustiger vaarwater uit te monden. De tricot Bockbier sluit de ep af met bijna groovende fluiten en een lekker partijtje ontspannen drumwerk. RAMA durft ook te rocken, mooi. Ze zijn inmiddels bezig met nummers voor een volledig album, wat ik tot nu toe gezien en gehoord heb maakt me nieuwsgierig.

Het ep'tje Brognon Sessions is niet op een fysieke schijf verschenen, het is de bedoeling dat volgend jaar een album verschijnt. De nummers zijn wel via de Bandcamp-pagina van RAMA te beluisteren en te downloaden: http://rama.bandcamp.com/.