else van der greft - heart
Else van der Greft - Heart - eigen beheer / bestellen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Else van der Greft was jarenlang leadzangeres van de Friese formatie Bricquebec.  Zij verving in die band in 1995 de bekende Friese zanger Jaap Louwes. Met de komst van Van der Greft wordt de bluesrock van de band omgevormd tot melodieuze rock en groeit Bricquebec uit tot een van de populairste Friestalige bands. In 2008 komt er, net na de release van het vijfde album Nachtrave, plotseling een einde aan de band. Else van der Greft was toen al af en toe in de weer met eigen werk, o.a. in de studio van Robert Wardenier in Creil, die ook de mix van het laatste Bricquebec album verzorgde. Deze samenwerking  heeft echter nooit geleid tot een concreet album.
Een jaar of twee geleden polste Else Douwe van der Werff van de Gumbo-studio in Ens om een aantal nummers op te nemen. Van der Werff (bekend van Grytz & Grize en Diggelfjoer) en Van der Greft kenden elkaar al een tijdje uit de Friese muziekscene en Else was o.a. te beluisteren op Van der Werffs soloalbum Hert & frou. De samenwerking verliep zo vlotjes, dat het idee om dan maar een heel album op te nemen al snel gestalte kreeg.

Heart is het eerste soloalbum van Else van der Greft en bevat dertien Engelstalige nummers.  Van der Greft schreef de nummers, Van der Werff bespeelde de meeste instrumenten, zorgde voor de arrangementen, opnamen en mix. Het is even wennen om Else in het Engels te horen, iets minder exclusief dan in het Fries. De muziek op het album ligt in het verlengde van de muziek zoals we van Bricquebec gewend zijn. Melodieuze rock met de nadruk op akoestische gitaar en piano. Verwonderlijk is dit niet, want Van der Greft schreef al heel wat nummers voor deze band. De up tempo-nummers zullen door luisteraars van Arrow Classic Rock zeker geapprecieerd worden. Voor de meer folk georiënteerde luisteraar zijn er echter  een aantal, veelal akoestisch uitgevoerde, balladen, met invloeden uit o.a. de country, zoals het sublieme titelnummer Heart. Het eveneens wondermooie Used to be bevat een prachtige cellopartij van Carel van Leeuwen (Souldada).

Met Heart heeft Else van der Greft een veelzijdig visitekaartje afgeleverd. De toekomst zal leren welke zijde van haar talent ze laat prevaleren: de extraverte rockzangeres of de meer introverte singer-songwriter. Een aantal nummers is te beluisteren via www.myspace.com/elsehelene.