gilmore & roberts - the innocent left
Gilmore & Roberts - The Innocent Left - Navigator Recors NAVIGATOR076

Met stomende viool en donkere bas en cajón opent het nieuwe album van Katriona Gilmore & Jamie Roberts. The Innocent Left is een mooie folkplaat geworteld in de Britse traditie, maar het duo verrast met de toevoeging van een vleug bluegrass.

Af en toe doet The Innocent Left denken aan de muziek van de huidige incarnatie van The Albion Band, niet verwonderlijk, want zangeres en violiste Katriona Gilmore maakt deel uit van die groep. Gitarist en zanger Jamie Roberts is lid van Kerfuffle (een jonge folkformatie die in 2010 ontbonden werd, maar dit jaar weer met een kerstprogramma toert) en ook de overige muzikanten zijn actief in meer bands, bassist Ben Nicholls speelt bij Seth Lakeman, drummer/percussionist Tom Chapman bij Urban Folk Quartet en pianist Will Foster bij The Fratellis. Van overzee kregen Gilmore & Roberts hulp van de Amerikaanse zusjes Rebecca en Megan Lovell van de band Larkin Poe, die met name een grote rol vervullen in Shuffle & Deal, zowel met hun stemmen als op mandoline en lapsteel.

Wie van de Britse folktraditie en fijne verhalen houdt zit goed bij Gilmore & Roberts. False Knight is de enige traditional op The Innocent Left en The Stealing Arm (waarin de onschuldige linkerarm les krijgt van de rechterarm die ooit van een dief was) is gebaseerd op een tekst van John Ashton (The Thief's Arm, 1888), maar de rest van de songs werd door het duo zelf neergepend. Voor het pakkende Dr. James liet Gilmore zich inspireren door het leven van de 19de-eeuwse dokter James Barry, die als eerste Britse chirurg een keizersnee uitvoerde waarbij zowel moeder als kind overleefden, maar er tegelijk een intrigerend geheim op schijnt te hebben nagehouden. Maar ook in de huidige tijd zijn genoeg verhalen te vinden, Roberts werkte als student bij de broodjesketen Subway en een vaste klant met een tragisch levensverhaal leidde tot het lieflijk klinkende Louis Was A Boxer. En zelfs van de GPS is een wel heel fijne folky song te maken, zo blijkt bij beluistering van Silver Screen, geschreven en gezongen door Gilmore, die hier haar viool inruilt voor een sprankelende mandoline. Het is een ode aan dat apparaatje in je auto, waar je lelijke dingen tegen kunt zeggen die je niet meent, maar dat je toch zonder morren naar huis leidt. Megan Lovell hanteert de dobro en qua sfeer zou dit nummer volgens mij niet misstaan in het repertoire van Alison Krauss. Die maakt toch bluegrass? Inderdaad, en dat is waarmee het duo Gilmore & Roberts de luisteraar weet te verrassen, want na die mooie ode volgt ook nog een instrumental met een bluegrass-gevoel, Over Snake Pass, waar de folky klinkende fiddle van Gilmore uitstekend samengaat met de grassy mandoline van Rebecca Lovell.

Hoewel The Innocent Left prima past in de Britse folktraditie is het juist de vleug bluegrass die ervoor zorgt dat de plaat een fris karakter krijgt. Daarmee weten Gilmore & Roberts een eigen geluid te creëren onder de vele getalenteerde jonge folkmuzikanten die het Verenigd Koninkrijk lijkt te herbergen op dit moment.