Een tweede toegift is zeldzaam bij Meneer Frits in Eindhoven, maar gisteravond mocht John Fullbright toch niet eerder van het podium. Sinds zijn indrukwekkende optreden op Naked Song twee jaar geleden heeft hij hier een naam hoog te houden en dat deed hij met verve voor een uitverkochte zaal.

Hoewel hij mompelt dat hij nerveus is gooit John Fullbright zichzelf wel meteen in het diepe met een intens Gawd Above, ook het ijzersterke openingsnummer van zijn cd From The Ground Up die afgelopen voorjaar verscheen. Schrijven doet ie eigenlijk alleen maar thuis, niet zo handig als je vaak weg bent op tour, maar wat er uit zijn pen komt getuigt wel van vakmanschap. Ook al zijn ze een paar jaar oud, nog steeds raken intense nummers als Jericho of Satan & Saint Paul, dat deze avond gevolgd wordt door het breekbare Unlocked Doors. Dat ie die laatste twee op een boze middag in elkaar wist te smeden is nog steeds een bron van verbazing voor hemzelf, maar ook voor de luisteraar, die hiermee gelijk een kijkje krijgt in de turbulentie van zijn songschrijverschap.

Een echte entertainer is Fullbright niet, hij laat liever zijn muziek spreken, zelfs twee vrijwel tegelijk brekende snaren deren hem niet, zonder poespas maakt hij het nummer af en pakt ie zijn andere gitaar. Maar een beetje uitleg wil hij soms, op zijn eigen charmant onhandige manier, wel geven: "Some people go to therapists, I listen to country music. And sometimes I write a country song." Daarop volgt Me Wanting You, een fijn gevoelig nummer, inderdaad in countrysfeer. Naast gitaar hanteert Fullbright de mondharmonica en is ie ook geen onverdienstelijk pianist. Soms lijkt hij zelfs liever achter de vleugel te kruipen, waar hij gevoelige liedjes als Nowhere To Be Found en Forgotten Flowers doet of juist filmisch getinte stukken als Fat Man. Vrolijke liedjes doet ie niet, "they tell you to be happy but not how to". Er zijn volgens hem maar een paar mensen die vrolijke liedjes schreven met inhoud, Woody Guthrie is het belangrijkste voorbeeld. Pete Seeger, Jesse Winchester en Mickey Newbury noemt ie ook, maar, zegt ie, die hebben het allemaal van Woody geleerd. Zelf volgt ie in hun voetsporen met Moving, we bewegen met wie weet welke snelheid door het heelal, dus waarom zou je je zorgen maken? Het blijft een sterk lied dat makkelijk doet meedeinen.

John Fullbright

Natuurlijk mag hij een toegift doen, en dat doet hem maar weer achter de vleugel plaatsnemen om een hartverscheurend Hallelujah van Leonard Cohen te brengen. Toch laat het publiek hem niet gaan vooraleer er een tweede toegift komt, zeldzaam bij Meneer Frits, maar dik verdiend na de ijzersterke songs van deze jonge singer-songwriter.

john fullbright - from the ground up
John Fullbright - From The Ground Up - Blue Dirt Records

Waar zijn optredens veelal solo en akoestisch zijn (gitaar en mondharmonica, indien mogelijk piano of keyboard) krijgt John Fullbright op From The Ground Up medewerking van diverse muzikanten. Een elektrische gitaar, bas of drums doen echter niets af aan de songs, ze zijn juist toegevoegd om het gevoel van de song sterker te maken. De schijf herbergt studioversies van een aantal nummers die te vinden zijn op het album Live At The Blue Door (2009), aangevuld met nieuw werk.

Nieuw is onder meer het bijna sarcastische Gawd Above (geschreven met Dustin Welch), met volledige band is het gelijk een fraaie binnenkomer, die als donderpreek niet zou misstaan:
Six long days, seventh day He rested
Said, “There’s one sure way humans can be bested
Give em wine and song, fire and lust
When it all goes wrong I’m the man to trust

Daartegenover staat dat de intieme balladen ook ingetogen blijven, zo is Nowhere To Be Found een prachtig gevoelig stuk waarop Fullbright zichzelf enkel op piano begeleidt. Voor Fat Man speelde hij alle instrumenten (piano, gitaar, orgel en bas) zelf in, op viool na. Voor die smaakvolle omlijsting vroeg hij Fats Kaplin. De songs gaan over liefde, emoties, en heel af en toe zijn ze autobiografisch, zoals Song For A Child, dat ie schreef nadat ie oom was geworden.

Nog maar 24 jaar is hij, maar zijn rauwgerande stem klinkt doorleefd, net als de teksten die hij schrijft. Zijn muziek varieert van countryrock tot folk en blues, hier en daar een vleugje jazz. From the Ground Up is een ijzersterk debuut, John Fullbright een singer-songwriter om duchtig rekening mee te houden.

Meer info over John Fullbright: www.johnfullbrightmusic.com.