Matige vertolking
van goede songs

Het eerste wat opvalt na het beluisteren van deze CD is de bijzonder beroerde productie. De muziek komt hier en daar van ver weg ("BLOOD") en het merendeel van de nummers worden op het eind lelijk afgekapt. Weaver gaat er prat op deze CD in één dag live opgenomen te hebben. Daar is op zich niets tegen. Maar wel als dit resulteert in haastwerk en slordigheden. Weaver heeft het helemaal gehad met de muziekindustrie en het daaraan gekoppelde commercialisme. Uit die frustratie is dit album geboren.

Gemengde gevoelens bij deze CD. Weaver is voor mij meer een tekstschrijver dan een zanger/gitarist. Rauwe en ongepolijste stem die niet overal toonvast is ("SARAH"). Donkere, soms pessimistische songs ("OCEAN AIN'T BLUE"/ "PISSIN IN THE WIND") die hier en daar herinneringen oproepen aan een melancholische Leonard Cohen song ("BLOOD"). Beste song van de CD is "NIGHT IS A COAL PIT". Beetje in de stijl van John Gorka, waarmee Weaver een tijdje toerde. "DON'T WANNA GO NOWHERE" is een gevoelige "heimwee naar huis"- song. Dat zijn zo'n beetje de pluspunten van deze CD.

Titelsong "WOODPECKER SONG" irriteert slechts door het gebruik van een 2e hoge Woody Woodpecker-achtige stem die net vóór of net na de tel de tekst opdreunt. Ook het gebruik van speelgoedfluitjes doet dit nummer geen goed. Nog zo'n zeurnummer: "HORSE HAIR AND HAY". Dat kabbelt maar door zonder enige variatie. Weaver is zoals gezegd een behoorlijke songwriter, maar hier en daar bedient hij zich van gezochte constructies zoals in "MORE THAN I MISS YOU", een slijmerige tearjerker (in wals-tempo) van jewelste. Wat te denken van de volgende regels:

I've read the Bible, I say most of it it's true
But I can't miss anyone, more than I miss you

De love-song "ALWAYS LOVED YOU" krijgt een vertolking die niet bij de aard van het nummer past. Je krijgt de indruk dat Weaver zelf maar nauwelijks gelooft in de tekst die hij hier zingt. Nauwelijks gevoel, beetje afstandelijk en koeltjes. Dat kan ook te maken hebben met het gegeven dat Weaver in zijn nummers een levenswijsheid legt die niet past bij zijn leeftijd (hij is 22 jaar).
Talentvolle songwriter maar matige vertolker, dat moet de conclusie zijn.

Paul - Waardering: 6½