Must voor
elke fan

Ik heb een tijdje lopen twijfelen over de aanschaf van deze Box. Het meeste van Christy Moore heb ik in mijn bezit en ik was bang voor een groot aantal doublures. Maar ja, de nieuwsgierigheid won. Vooral toen ik hoorde dat er nooit uitgebrachte tracks op deze CD's te vinden waren. Van de uiteindelijke aanschaf heb ik geen spijt. Sterker nog, deze Box is een absolute must voor elke Christy Moore fan. Het geeft een prachtig overzicht van de carrière van deze briljante Ier. Niet alleen zijn solocarrière, maar ook zijn werk in groepen als Planxty en Moving Hearts.

Nauwelijks doublures, het merendeel van de songs is nooit uitgebracht, herzien, is live of opgenomen tijdens repetities. Die opnames bezitten niet de geluidskwaliteit die de verwende CD-gebruiker inmiddels gewoon is maar het geheel straalt sfeer en passie uit. Bij de CD's zit een prachtig boekwerkje met nuttige informatie, anekdotes en verwijzingen. Elk van de 101 songs heeft zo zijn eigen verhaal. Ondoenlijk om alle tracks te bespreken. Een aantal pik ik eruit omdat ze bijzonder zijn.

Eén van de allermooiste is "Raggle Taggle Gypsie". Een beroerde, maar historische opname uit de City Hall (Cork) Eén van de eerste optredens van Planxty (uit de jaren '60) In het voorprogramma van Donovan. Een onbeduidend bandje in het voorprogramma van een internationale ster. Het is precies zoals Christy Moore het in zijn begeleidende tekst schrijft: je hoort hoe gaandeweg het nummer het publiek Planxty ontdekt en hoe nerveus en lacherig de groep op zoveel enthousiasme reageert (wat hij er niet bij vermeld is dat Planxty, Donovan finaal van het podium speelde).

Nog zo'n oude Planxty song. "Cold, Blow" (and the Rainy Night). Hier door Christy Moore solo uitgevoerd met als begeleiding slechts de bodhran. Alison Krauss deed het op de sound-track van "O Brother where art Thou". Maar Planxty al 25 jaar eerder zo blijkt uit een schitterende uitvoering van "Down in the Valley". Met een zingende Liam O'Flynn. Nooit op Cd verschenen. Evenals het nummer "Three Drunken Maidens" dat hier langzaam overgaat in "The Foxhunters Reel".

In de begeleidende tekst van een 27 jaar oude versie van "Little Musgrave" refereert Christy Moore aan de Planxty-reünie die vorig jaar plaats vond. Ook toen speelde men dit nummer. Goed nieuws voor de Planxty/Christy Moore liefhebbers. Dit reünieconcert is inmiddels uitgebracht op CD.

Nog meer hoogtepunten. Een aantal tracks uit de Moving Hearts tijd. "All I Remember" (Mick Hanley) krijgt hier een akoestische uitvoering met slechts de gitaar en stem van Christy Moore. "No Time for Love" (uit de begintijd van Moving Hearts) is hier te horen in een lange live-versie. Het live nummer "On The Blanket" is op geen enkele CD van de Moving Hearts te vinden. Opgedragen aan de hongerstakers in het beruchte H-block die zich slechts in dekens hulden. Op dezelfde avond van deze opname stierf hongerstaker Martin Hurson.

Het engagement van Christy Moore is bekend. Of het nu over de waanzin van de godsdienststrijd in eigen land gaat , de apartheid in Zuid-Afrika, Reagan, Kernenergie of El Salvador. Christy Moore heeft er een mening over en laat die duidelijk horen. Een paar voorbeelden van die politiek getinte songs: "On the Bridge", "Scapegoats", "Armagh Woman"," El Salvador"," Ronnie Reagan", "Dunnes Stores".

Ooit gehoord van de Ballymageebar Ceili Band? Ik niet. Een elektrieke folkband uit het midden van de jaren zeventig met bekende namen als Christy Moore, Jimmy Faulkner en Kevin Burke. De groep speelt hier het mij onbekende "Trip to Carnsore".

Christy Moore draait zijn hand niet om voor Dubliners/Clancy Brothers klassiekers als "The Auld Triangle"," Finnegan's Wake"," Whiskey in the Jar"," The Lark in the Morning" of "Weela Waile". Niet de nummers waar ik op zit te wachten maar met een nieuw arrangement is een nummer als "Whiskey in the Jar" opeens weer te pruimen. "The Auld Triangle" is hier werkelijk adembenemend uitgevoerd. "Cry like a man" is te vinden op de laatste CD van Christy Moore: "This is the Day". Echter niet de volledige versie. Hier wel.

Van de covers noem ik "Different Love Song" (Dick Gaughan), "Changes" (Phil Ochs) en "Southern Winds" (Tom McCreesh). Alle drie van grote schoonheid. De mooiste toegift die Christy Moore ooit gaf zal waarschijnlijk die uit de Markthalle in Hamburg zijn. Voor de 3e keer teruggeroepen door een enthousiast publiek die nog allerlei nummers wilden horen. Zonder te weten waar hij uitkwam begon Christy Moore zomaar met een song die uitgroeide tot een medley van ruim 9 minuten.

Tot slot nog een hele speciale in de aanloop naar Dranouter. Christy Moore stond erg hoog op het wensenlijstje van het Dranouterpubliek. Hij zal er niet zijn, maar één van de nummers die hij in 1995 op het festival deed is hier opgenomen. De Shane McGowan klassieker "Brown Eyes", met als ondertitel "For Joe Sheeran". Dat is naam van een oom van de moeder van Christy Moore die hij op de dag van zijn optreden op de "Memorial Wall" in Ieper ontdekte. Gesneuveld op de "killing fields" van West-Vlaanderen. "One of those special nights", zo herinnert hij zich het toenmalige optreden.

De Box Set is veel meer dan het verzameld werk van Christy Moore. Door de gekozen opnames is echt een historisch dokument. Een kleine 6½ uur doe je er over om de 6 CD's te beluisteren. Het kostte mij geen enkele moeite.

Paul - Waardering: 9½