Ierse tunes inspiratie-
bron eigentijdse jazz

De naam Ronan Guilfoyle zal bij de gemiddelde folkliefhebber niet direct een belletje doen rinkelen. Hij is ook veel meer bekend in jazzkringen, maar ook als componist van klassieke werken en als oprichter van de jazz-afdeling van het Newport Music Centre in Dublin. Guilfoyle schuwt het avontuur niet. Hij liet zich al opmerken met de groep Khanda. Die bracht met "Five Cities" een CD uit die een brug trachtte te slaan tussen Ierse trad. muziek, Jazz en muziek uit India(!).

De première van "Exit" was op het Dublin Jazz Festival van 2001. De band van Guilfoyle (ak. basgitaar), Lingua Franca, werd voor deze gelegenheid uitgebreid met Peter Browne (accordeon), Martin Nolan (uillean pipes/whistles) en Tanya Kalmanovitch (viool/viola). Guilfoyle bestempelt "Exit" niet als een nieuwe kijk op op traditionele muziek maar als een nieuwe kijk op hedendaagse jazz- en compositieleer, beïnvloed door die Ierse traditionele muziek. "Exit" geeft dus geen jazzy interpretatie van bekende Ierse tunes. Nee, die tunes vormen de kern, inspiratiebron van nieuw gecomponeerde eigentijdse jazz waarin alle ruimte aanwezig is voor stijlvolle improvisaties.

Op de CD zijn 6 lange composities (ruim 60 minuten) te horen waarin evenveel bekende Ierse tunes verwerkt zijn. Soms overduidelijk aanwezig (Sligo Maid, Rakish Paddy, Pigeon on the Gate), soms vermomd (Foundation Garment) of uiteengerafeld in fragmenten waartussen Guilfoyle nieuwe verbindende muziek componeerde (Rakish Paddy).

Het zal niet voor iedereen zijn, deze deels geïmproviseerde jazz. Het is een CD die pas na veelvuldig luisteren zijn geheimen prijs geeft. En dan blijkt hoe volkomen natuurlijk de gekozen traditionele Ierse muziek versmelt met jazz/geïmproviseerde muziek tot nieuwe, spannende, hedendaagse muziek.

Paul - Waardering: 8