Milieubewust, maar niet lang houdbaar

Derrik Jordan - Touch the earth - W0037 Worldsoul

Derrik Jordan is een veertiger, die volgens de informatie op zijn website behoorlijk wat muzikale projecten onderneemt. Behalve dat is hij voornamelijk milieu-activist. Het hoesje van zijn cd 'Touch the Earth' vermeldt ook dat 10% van alle opbrengsten naar onze planeet gaat. Dat is op zich een loffelijk streven (de bijgeleverde informatie geeft aan dat o.a. Greenpeace zal profiteren van dit gebaar), maar het zou dan wel mooi zijn als de muziek ook lekker klinkt.

In eerste instantie is het inderdaad een aardig in het gehoor liggende plaat. Je hoort wat Afro-Caribische klanken en een stem die wat wegheeft van die van Michael Bolton of Seal. Er komen behoorlijk wat instrumenten voorbij, die ook nog eens voornamelijk door Derrik Jordan zelf gespeeld worden; ik heb er op het hoesje zo'n 35 geteld. Dat was blijkbaar nog niet genoeg want hij heeft ook nog gastmusici: twee drummers (Johnny Yuma en Sean McLoughlin), een bassist (Tom "T-Bone" Wolk), didgeridoo-speler Nebulai en The Mighty Simba Horns op trompet, tenorsax en trombone. Dit alles is netjes geproduceerd tot een glad geheel. De teksten gaan allemaal over onze planeet en over hoe wij als mensen daar zo goed mogelijk voor moeten zorgen. Dat is een mooie boodschap, zeker in deze tijd, waarin het Kyoto-verdrag een lastig akkoord blijkt te zijn voor onze wereldleiders en het milieu vaak op het tweede plan lijkt te komen.

Na deze feiten luister je nog eens naar de muziek, en dan blijkt dat een uur toch wel lang duurt. Het is wel wat erg veel van het goede. Er zit naar mijn smaak te weinig variatie in de nummers, het beklijft allemaal niet. Het is gelukkig ook niet een erg zweverig geheel geworden en echt slecht kan ik het niet vinden, maar het houdt na een paar nummers wel op.

Mirjam Adriaans - Waardering 6,5