Country voor
de folkliefhebber

Geregeld duiken er zangeressen/songwriters op vanuit de country-hoek, van wie de muziek net voldoende folky is om ook de folkliefhebber te boeien. Denk maar eens aan Dayna Kurtz, die deze zomer nog op het hoofdpodium van Dranouter stond, of Stacey Earl die begin jaar het folkpubliek paaide met haar knettergekke én ontroerende optreden op het folkfestival in Tilburg. Ook mensen als Lucinda Williams, Gillian Welch en Mary Gauthier zouden niet op de folkpodia misstaan. Aan Gauthier doet trouwens het nasale stemgeluid denken van zangeres Diane Craig die volgende maand voor het eerst in Nederland te zien is. Iets voor de folky die tegen de typische mountain-twang kan.

Twee jaar geleden maakte Diane Craig reeds het album Fortunes Told, dat nu ook via Corazong hier wordt verspreid. Craig levert een relaxed klinkend akoestisch album af met muziek die past in het bluegrass-idioom. Haar muziek zou naadloos passen in de soundtrack van O Brother Where Art Thou.

Zelf bespeelt Craig rhythm-gitaar. Tien gastmuzikanten begeleiden haar onder wie kanjers op dobro (John Narramore), fiddle (Daniel Carwile, winnaar van de Grand Masters Fiddle Championships in Nashville), mandoline (Ricky Rorex, winnaar van de prestigieuze mandoline competitie van de National Flatpicking Championships in Winfield, Kansas) en gitaar (Brett Balch en Kenny Smith van de Lonesome River Band). Daarnaast horen we geregeld een koortje van Jerry Wells en Reta Wells Ferrell. De meeste muzikanten werkten ook mee aan haar eerste cd "Between the Sun and My Shadow".

De songs schrijft Diane Craig samen met dichter Don Woodson. Samen raken ze geregeld de gevoelige snaar zonder sentimenteel te worden, zoals in Your Mama Aint's Wrong en Leavin' Alabama. Hier en daar hoor je ook engagement, zoals in "The Ghost of Townes Van Zandt", een fraaie ode aan Townes van Zandt

Het album bevat 12 eigen nummers. De enige cover swingt de pan uit. Het gaat om een bluegrass-versie van The Letter (Wayne Thompson '67) met een razendsnelle mandoline en een meeslepende fiddle.

De tourdata van Diane Craig zijn: 18/10: De Buun in Horst, 24/10: Kommissie Huys in Nijega, 31/10: WVHEDW in Amsterdam, 2/11: Cafe 't Zielhoes in Noordpolderzijl.

Henk - Waardering 7,5