Nieuw geluid

Enigszins teleurgesteld was ik wel toen Fernhill zo'n anderhalf jaar geleden zonder Jonathan Shoreland en Andy Cutting op het podium van De Harmonie in Leeuwarden verscheen tijdens de tweede Celtic Night aldaar. Het typische Fernhill-geluid was er niet meer, juist de inbreng van deze twee heren maakte de groep instrumentaal zo bijzonder. Gelukkig was Julie Murphy vocaal in grote vorm, zodat dit de teleurstelling ietsjes verzachtte.

Onlangs verscheen een nieuw album van de groep. Eerlijk gezegd had ik het niet meer verwacht, nu Julie Murphy zo druk is met haar solo-carrière en het duo met Dylan Fowler. Julie Murphy en haar man Ceri Rhys Matthews worden dit maal bijgestaan door violiste Cass Meurig (ook al in Leeuwarden) en nieuwkomers Tomos Williams (trompet) en Tim Harries (contrabas).

Het album kent zeven lange tot zeer lange nummers, die allemaal in dienst staan van die prachtige stem van Julie Murphy. Samen met de trompet vormt deze het middelpunt in het nieuwe Fernhill-geluid. Van tijd tot tijd gaat de band zachtjes richting soft-jazz.

Hoogtepunt van het album vormt het lang uitgeponnen Grey Cock dat deels in het engels en deels in het Welsh wordt gezongen. In het nog langere Gwalch bewijst Fernhill dat de Welshe traditionele muziek meer raakvlakken heeft met de Bretonse dan met de Schotse en Ierse muziek, iets wat Marco Pol ook in New Folksounds constateerde in zijn artikel over Celtish, de nieuwe groep van Jonathan Shoreland die in februari al op het Folkfestival Zwolle optrad.

Het album werd in slechts twee dagen opgenomen en ook hiermee bewijst Fernhill dat lange studiotijd niet altijd nodig is om tot een prima product te komen. Een paar minpuntjes. Het album is erg summier met haar informatie. Geen teksten en ook geen verwijzingen naar een website zoals Murphy wel deed op 'Ffawd', haar album met Dylan Fowler. Verder worden enkele nummers ontsierd door een mannelijke 'narrator' die dwars door de muziek kletst, een irritante en totaal overbodige toevoeging.

Toch is 'Hynt' tot nu toe voor mij een van de mooiste albums van dit jaar.

Assie Aukes - Waardering: 9