Limburgse liedjes
die ieders ziel raken

Ooit was hij een stevige rocker, maar geluidsbarrières doorbreekt hij al lang niet meer. Dat zal ook niet gebeuren met zijn nieuwste cd Vlege (Limburgs voor Vliegen). Gé Reinders doorbreekt wél taalbarrières. Al jaren raakt hij de ziel met gevoelige Roermondse liedjes en dat niet alleen in Limburg. Compleet met fanfare veroverde hij met het nummer Blaosmuziek zelfs de Hilversumse beeldbuis en is hij inmiddels vaste prik op de Uitmarkt in Amsterdam.

Reinders mag dan tegenwoordig zijn muziek oppoetsen met prachtige strijkarrangementen (Had ich mótte ruke? en As de blajer valle), toch schuilt er in hem nog steeds de oude rocker, die zich niet geneert om vocaal uit de bocht te vliegen, of de serene schoonheid eens lekker te doorklieven met een jankende elektrische gitaar.

Reinders is op z'n sterkst als hij 't leven van alle dag inclusief voetangels en klemmen bezingt in eenvoudige songs van amper drie à vier minuten. Bovendien omringt hij zich met goede muzikanten. Bij elke stemming kiest hij het juiste instrument. De gevoelige liedjes zijn klein gehouden met enkel gitaar en akoestische bas in 't Geit maar door (over de levenscyclus) of slechts met pianobegeleiding en een hamondorgeltje in Haaj mich vas). Ook een donkere cello doet zijn werk (Braekbaar). Het maffe Hangmat is voorzien van een loom koortje van de Venlose crooner Gé Titulaer en een slepend blazersarrangement. In het uitbundiger werk hoor je rockende gitaren (Versier häör dan!), of blazers en drums zoals in 't Veurjaor en Nederland(j).

In Nederland(j) continueert Reinders een mooie traditie van minstens één duet per cd. Na Rick de Leeuw, Huub Stapel, Beppie Kraft en Evelyne Derks is het nu de beurt aan de Friese songer/songwriter Piter Wilkens. Dit unieke Fries-Limburgse duet Nederland(j) is een tweetalig loflied op ons "lyts lantsje oan 'e see - hie moog nieks baove NAP. Nederland(j) verschijnt ook op single met als b-kant een live-versie met enkel giotaar-begeleiding.

Vlege is de de zesde Limburgstalige cd van Gé Reinders. Waren de onderwerpen op vorige albums enigszins nostalgisch, op deze cd schrijft hij over het heden.

Beschouwend in 't Geit maar door:
…Eine miens begós, eine miens gesjtop,
Veur elk sjtil laeve is 'n anger waat weer klop…

Verslaggevend over een stiekeme relatie in Dinsdigmorge (in een Americana-jasje):
…Zuuj sjtraolt as 'n maedje van de MMS,
Hae bloost as 'ne jóng veur 't eerst oet vrieje…

Introspectief in Vlege:
…Vlege, 't is maar good det det nooit zal kinne gaon,
Vlege, ich bin al blie as ich mit ein bein oppe grondj kin blieve sjtaon…

Wat zou Toon Hermans - die tijden de laatste jaren van zijn leven Gé Reinders hoog waardeerde - dit Vlege trouwens een prachtige nummer gevonden hebben.

Reinders is op dit moment druk met try outs van zijn nieuwe theaterprogramma Vlege. Morgen (do 11/09) staat hij in SBK in Helden, zaterdag (13/09) in de Caroussel in Geleen, zondag 14/09 in het Gerardushuis Deurne, niet ver van de studio waar de cd Vlege werd opgenomen met behulp van co-producer Peter Vincent. Vrijdag 19/09 is theater Landgraaf in Landgraaf aan de beurt. Zondag 21/09 Lux in Nijmegen en vrijdag 26/09 de theaterkerk in Wadway.
Voor het complete tourschema met Vlege zie www.g-reinders.nl.

Deze week (van 7-14 september) is Vlege CD van de week bij L1, Radio Drenthe en Omrop Fryslân.

Henk - Waardering 8,5