Dichterlijke
hoogstandjes

Het sympathieke label CoraZong van Evert Wilbrink en Bert de Ruiter dat zoveel kwaliteit uitbrengt, schiet met Jeff Talmadge weer in de roos. Deze Texaan past in de traditie van mensen als Townes van Zandt en Guy Clark. Als scribent benadert hij de klasse van 'n David Olney. Talmadge toont op zijn vierde cd, Gravity, Grace and the Moon zijn woordkunstenaarschap. Zijn verteltrant lijkt gemakkelijk, maar dat is juist de kunst. Eerdere cd's van Talmadge waren: Bad Tattoo, The Spinning of the World en Secret Anniversáries.

Talmadge stem heeft iets rustgevends. Het gaat om heerlijk voortkabbelende muziek met subtiel snarenspel (gitaar, dobro, mandoline), brushes op de drums en kippenvel-samenzang. Nu en dan klinkt er een elektrische gitaar, maar dan ook weer met een subtiliteit á la Knopfler. Het folky sfeertje wordt geaccentueerd met accordeon en viool.

Soms linkt vervelend getik van de drummer té gemakkelijk naar 'n rustige cowboy-galop, zoals in het nummer Beyond the Headlights. Nee, geef mij dan maar het drumloze prachtige duet Inside The Brackets met zangeres Karen Mal en ontspannen fingerpicking op de gitaar. Of het eveneens drumloze All Things That She'll Miss met snaren, viool, accordeon en achtergrondzang van producer/gitarist Bradley Kopp. Een poëtisch hoogstandje trouwens dit nummer. Als bewijs de eerste drie van de in totaal zeven coupletten:

The Light is shining through her dress like late September
And it's a night in early spring
And there are some things that are best left unremembered
And now the way they might have been

There's a full moon and the strap of a dress off her shoulder
A kiss from the tips of her toes
A hand in the small of her back where he holds her
And the secret that only she knows
The secret only she knows

Her face against his chest they dance, her head is turned away
To hide the tear that's in her eye
She doesn't know if it's from joy or from regret
Or just a memory passsing by….

In zijn dertien songs heeft Talmadge zich omringd met niet de minste muzikanten: Bradley Kopp (gitaren, keyboard en backing vocals), Randy McCullough (backing vocals), Lorrie Singer (backing vocals), Karen Mal (backing vocals en gitaar), Peter Keane (gitaren), Michael Hardwick (dobro), Richard Bowden (viool, mandoline), Chip Dolan (accordeon, piano), Rich Brock (harmonica), Glenn Fukanaga (bas) en Paul Pearcy (percusiie, drums).

Henk - Waardering: 8