Technisch
beter dan ooit

Steeleye Span bestaat weer eens in een (bijna) authentieke samenstelling (vanaf het album Below the Salt tot het desastreuze Rocket Cottage). Alleen Tim Hart ontbreekt en drummer Nigel Pegrum is vervangen door z'n opvolger Liam Genockey. Voor de oudere nummers heeft de groep gelukkig geen beroep op Gay Woods gedaan, daar deze haar stem al een aantal jaren kwijt is.

Nog niet eens zolang geleden bracht Steeleye Span het album 'The journey - live' uit, ook al een soort best of-cd, maar dan live gespeeld door de originele samenstellingen. Op dit album werd eens te meer duidelijk dat met elke personeelswijziging het niveau van Steeleye Span naar beneden kelderde. Wat bezielt een groep dan om het succesvolle repertoire van pakweg dertig jaar geleden nog maar eens op te nemen?

Eerlijk gezegd hebben ze het uitstekend gedaan. Allereerst is er de stem van Maddy Prior. In de loop der jaren is deze steeds beter gaan klinken, haar soms schrille geluid van de eerste Steeleye-elpees is volledig verdwenen. Een nummer als 'Hard times of Old England', oorspronkelijk een meestampertje a la All around my hat, krijgt nu eindelijk de uitvoering die het verdient. Verdere hoogtepunten zijn 'Long Lankin', 'Drink down the moon' en 'King Henry'.

Een aantal nummers voegt weinig toe aan het origineel (Cam ye o'er frae France, All around my hat, Thomas the Rhymer) maar krijgen een gedegen versie. Minder geslaagde uitvoeringen zijn het zijige 'Let her go down' en 'John Barleycorn' . In dit laatste nummer wordt de stem van Tim Hart node gemist (al kon dit nummer vroeger ook al niet in de schaduw van de Traffic-uitvoering staan…). Om dezelfde reden wil 'Blackleg Miner' ook nog niet overtuigen. 'Gaudete' klinkt wel heel erg statig, al zingt Maddy dit nummer perfect. 'Lyke wake dirge' klinkt wat te Pentangle-achtig.

De beweegredenen van Steeleye Span ten spijt vind ik dit toch een heel aardig album. De groep is technisch gezien beter dan ooit, de studiofaciliteiten idem dito en voor mijn gevoel is inderdaad voor het beste repertoire gekozen. Ik betrap me er op dat een van de twee schijfjes regelmatig in de cd-speler verdwijnen (en dan maar uit volle borst meezingen, tot ergernis van de rest van de familie…).

Assie Aukes - Waardering 7

Ps: In de (goedkope) reeks 'Heritage' verscheen onlangs een album van het duo Tim Hart en Maddy Prior. Het album is een compilatie van hun eerste twee elpees (Folksongs of Old England vol. I en II) uit 1968 en 1969, dus uit de tijd voordat ze toetraden tot Steeleye Span.