Duidelijk
statement

Rise Up! is een sociaal-politiek statement van deze voorgangers van de moderne klezmer-revival. Na de aanslagen in de VS op 11 september 2001 was een Rise Up! wel nodig vonden ze. Sta op en verweer je tegen religieus fanatisme, roepen ze in alle toonaarden. Bijna alle nummers op Rise-up gaan erover, met als hoogtepunt de Holy Near-cover I ain't afraid. The Klezmatics zingen I ain't afraid in zowel het Engels als in het Yiddish. Deze glasheldere aanklacht tegen religieus fanatisme is aanstekelijk gegoten in een gospel-arrangement. Het nummer vormt het hart van de cd en komt op het eind nog eens verrassend terug:

I ain't afraid of your Yahweh
I ain't afraid of your Allah
I ain't afraid of your Jesus...

Rise up to your higher power
Free up from fear, it will devour you
Watch out for the ego of the hour
The ones who say they know it
Are the ones who will impose it on you.

Rise up and find a higher story
Free up from the gods of war and glory...

I ain't afraid of your Bible
I ain't afraid of your Torah
I ain't afraid of your Koran
Don't let the letter of the law obscure
The spirit of your love, it's killing us.

I ain't afraid of your money
I ain't afraid of your culture
I ain't afraid of your choices
I'm afraid of what you do
In the name of your god.

The Klezmatics zijn meteen vanaf hun oprichting in 1986 innovatief aan de slag gegaan met het klezmer-geluid en de joodse muziek. Op deze cd hoor je echter hun grote respect voor de traditie. Muzikaal grijpen ze meer dan ooit terug naar het verleden.

Toch blijven het The Klezmatics met in hun midden de grote vernieuwende blazers/componisten Frank London (trompet) en Matt Darriau (klarinet). Hun open-minded aanpak herken je nog steeds. Zo laten ze met behulp van percussionist David Licht en gastpianist Steve Sandberg in een nummer als Kats Un Moyz (Cat And Mouse) stijlen als free jazz, salsa-rifs en fusion moeiteloos in elkaar overvloeien. En evolueert het nummer Bulgars van een 19de eeuwse Oosteuropese dans op accordeon, tsimbl (kleine cymbalom) en viool naar de eigentijdsere Amerikaanse klezmersound met klarinet, trompet en percussie.
Ook gebruiken ze de nieuwste technieken, maar op een smaakvolle manier. Zo sampelden ze opnamen die in de jaren veertig werden gemaakt van Shmerke Kaczerginsky. In het nummer Barikadn hoor je die stem van ruim een halve eeuw geleden samen met die van Lorin Sklamberg nu. Een geslaagd en ontroerend experiment.

Natuurlijk raken The Klezmatics ook weer aan die typische melancholie met hun lyrische solo's. Daar past Darriau's spel op kaval (fluit) heel goed bij. Soms ligt het er iets te dik bovenop als de piano en de tsimbl nog eens wat extra galm meekrijgen. Maar als je daar dan weer die prachtige tenor overheen hoort van Lorin Sklamberg is dat leed snel geleden. Wat een stem!

De liefhebber van Klezmer wordt met dit album, dat maar liefst ruim 63 minuten duurt, rijkelijk en mooi bedeeld.
Henk - Waardering 8