Noordduits met
Scandinavische sound

Eeuwenlang heeft het noorden van Duitsland sterke banden met het zuiden van Scandinavië. Dat hoor je terug in de taal, maar ook in de muziek. Songs, teksten en melodieën zijn aan het eind van middeleeuwen in beide regionen nagenoeg gelijk. De Noordduitser Wolfgang Meyering weet dit als geen ander en hij wil het graag aan ons meegeven. Vandaar zijn cd Malbrook.

Dit album Malbrook is veel meer dan een knap educatief produkt. Het is een uitstekende cd geworden met muziek die het ene moment associaties oproept met Hoven Droven of Hedningarna en het andere moment met de rustige Ougenweide, de Duitse groep die eind jaren zeventig middeleeuwse muziek eigentijds inkleurde. Dit fraaie album bevat melodieën en teksten uit noordduitsland en eigen composities die duidelijk verwant zijn aan middeleeuwse Scandinavische muziek.

Wolfgang Meyering is al meer dan een kwart eeuw actief in de folk, als muzikant (o.m. Spillwark, JAMS), daarnaast is hij bijvoorbeeld de man achter het gerenommeerde Magie Project bij het Tanz & Folkkfest Rudolstadt, het grootste folkfestival van Duitsland.

Voor dit project Malbrook heeft hij hulp uit Zweden en Noordduitsland ingeroepen. Uit Zweden komen drie muzikanten van de van de groep Hemallt waarin Meyering ooit zelf meespeelde: Rose-Marie (Mia) Gunberg (zang, viool, nyckelharpa), Christer Adin (mandola, mandoline, jews harp) en Anders Adin (gitaar, draailier en percussie).

De muziek op Malbrook is op een eigentijdse wijze verwerkt, zoals we dat van veel nieuwe Scandinavische groepen kennen. Absoluut niet steriel of oubollig, maar inventief, akoestisch met soms een puike groove. Meyering hanteert ook loops en en andere trucs waarmee hij bijvoorbeeld het geluid van een didgeredoo benadert. Herderfluitjes klinken schor en hier en daar hoor je een ijle joik.

Malbrook verveelt geen moment. Het album biedt verstilling in subtiel middeleeuws snarenspel (ook harp) en fraaie vrouwenstemmen (Kerstin Blodig, Ria Tabea Brengelmann, Helene Eggern en Mia Gunberg Adin). Maar Malbrook swingt ook in vlotte deunen op doedelzakken en nyckelharpa en tal van fluiten. De mannenstemmen klinken waar nodig lekker rouw (Carsten Diekman, Christian Pietzsch en Wolfgang Meyering).

Malbrook betekent zoveel als Dansduivel, maar het is ook een dansmelodie die je evengoed in Noordduitsland vindt als in Zweden (Major Brack), Denemarken (Mallebrok) of in Nederland (Malbroek). Dit titelnummer van de cd kenden we dan ook al van de eerste elpee van Wolverlei uit 1978. Wolverlei noemt de Achterhoek als oorsprong van het dansje Malbroek. Overigens combineert Wolverlei Malbroek met andere dansjes waaronder de Wilhelmusdans. Het Wilhelmus is ook zo'n typisch voorbeeld van een melodie die in zowel de traditionele Scandinavische muziek tegenkomt als in Duitsland en Nederland. Meyering bevestigt met zijn project dat de culturele verwantschappen veel verder gingen dan enkel tussen Noordduitsland en Zweden. De Noordduitse teksten zijn moeiteloos door ons Nederlanders te volgen. Malbrook is een must voor de liefhebber van Scandinavische muziek.

De cd zal niet eenvoudig te verkijgen zijn. Stuur een mailtje naar Wolfgang of bel hem (hij spreekt en verstaat redelijk Nederlands). Tel 030.47483509 - e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Henk - Waardering 9