harmony glen - before dawn
Harmony Glen - Before Dawn - Epos Imaginaire EIMM 002

Hoewel Before Dawn een debuutalbum is van de groep Harmony Glen, betekent dat niet dat de muzikanten afzonderlijk geen ervaring hebben. Vincent Pompe van Meerdervoort en Sjoerd van Ravenzwaaij speelden een tijdje banjo en trekzak bij Caa A Dram. Ook de andere drie vaste groepsleden raakten al jong betrokken bij muziek.

Eind 2004 werd Harmony Glen opgericht. Diverse achtergronden in rock, klassiek, jazz en dixieland vinden elkaar in een gedeelde liefde voor Ierse muziek. Sjoerd van Ravenzwaaij begon in 1996 met tin whistle. Omdat iemand hem zei dat je daar nog iets bij moest doen, kocht hij een banjo en ging oefenen. In Old Sparky laat hij horen er goed mee overweg te kunnen. Hij maakte deel uit van de groepen Fanach en Caa A Dram. Zanger Vincent Pompe van Meerdervoort speelde klassiek en jazz op piano tot hij de Ierse traditionele muziek ontdekte. Toen nam hij bodhrán en tin whistle ter hand. Ook speelt hij 'the box', zoals een accordeon in het Ierse muziekjargon genoemd wordt. Hij schreef zelf twee composities, The Garden Of Arts en The Clouded Glen, die samen zijn verwerkt in Before Dawn In The Garden Of Arts. Levert meteen een leuke woordspeling op, Arts is namelijk de achternaam van zijn schoonmoeder. Haar tuin was een bron van inspiratie. Zijn lichte warme stem met een dun rafelig randje is uitstekend geschikt voor de liedjes, zoals het vrolijke Birnie Boozle, met up-tempo begeleiding, en de ingetogen nummers Come By The Hills en The Quiet Land Of Erin (dat ze van een oude plaat van Sandy Denny leerden).

Bassist Dominique Bentvelsen had voor Harmony Glen al van alles gespeeld, van Led Zeppelincovers tot pop, jazz en blues. Met zijn jazzy bas geeft hij vooral de instrumentalen een lekker geluid mee. Violist Mike Bruinsma, die pas sinds begin dit jaar deel uitmaakt van de groep, speelt samen met Bentvelsen in een jazzformatie. Hij werd als kind gegrepen door traditionele muziek tijdens een tour door Schotland met een jeugdorkest. Hij speelt sinds die tijd ook Amerikaanse tunes, waarvan er een paar in het laatste nummer, Cold Turkey, verwerkt zijn. Het sluit naadloos aan op de rest, de Ierse emigranten hebben immers heel wat invloed gehad op de Amerikaanse muziek zoals we die nu kennen.

Zangeres/gitariste Nienke Bijker speelde klassieke gitaar, maar haar interesse verschoof naar rock en blues. Tijdens een Ierse muzieksessie kreeg ze het virus te pakken en ze bleef regelmatige bezoeker. Haar stem is ietwat scherp, maar ze zingt vol gevoel All Souls Night van Loreena McKennitt over Halloween. In de traditional Daily Growing vertolkt ze de smart van de jonge vrouw die na drie jaar al weduwe wordt van haar nog jongere echtgenoot.

Bandcoach Miriam Kavana (tourde met bekende namen de wereld over en speelt bij folkformatie Knijn) levert een actieve bijdrage op viool en ze componeerde de hoofd-reel van The Turning Tide, dat gebaseerd is op een symphonische rockmelodie. Douwe Meijer was een van de oprichters van de groep, maar door tijdgebrek kon hij geen vast lid blijven. Op Before Dawn speelt hij fluit in Charlie's March, bestaande uit Charlie's March en Sheep In The Boat. Het stuk is opgedragen aan Charlie Piggott, die zich de naam van het eerste deel van de set niet meer kon herinneren. Harmony Glen maakte er dus Charlie's March van, later ontdekten ze dat het eigenlijk The Song Of The Chanter heette.

Before Dawn telt 14 nummers, die samen een uur duren. Het gaat hier niet om de overbekende traditionals, Harmony Glen wil duidelijk iets toevoegen aan de berg Keltische muziekcd's en slagen daar wat mij betreft goed in. Er wordt niet zomaar wat nageaapt, door de verschillende achtergronden van de muzikanten is er ruimte om speels om te gaan met het materiaal. Dat geeft het een frisse klank. De groep heeft hart voor de muziek, en dat is toch waar het om draait, zeker in dit genre.

Mirjam Adriaans, waardering: 8+