inneke23 & the lipstick painters - elephant crossing
Inneke23 & The Lipstick Painters - Elephant Crossing - Corazong

De Antwerpse zangeres/gitariste Inneke23 (Ingrid Veerman) blinkt op Elephant Crossing uit in ogenschijnlijk eenvoudige catchy songs, min of meer terloops en losjes gebracht in een Amerikaans rootsy idioom.

Als je de meezinger The Fairy Man voor het eerst hoort zweer je dat het om een traditionele old-time-song gaat. Alison Krauss is niet ver weg. Maar het is wel degelijk van de hand van Inneke zelf. En als blijkt dat ze het speciaal schreef voor haar overleden vader Armand Veerman, dan graaft de tekst opeens heel wat dieper dan je dacht: ...‘he's gonne take me from this side to the other shore /  where my pain and my troubles are no more...'. Prachtig!

Ondanks het dromerige Fairy Girl en een enkel hartverscheurend lied als Trojan Horse over een verkeerd uitgepakte liefde, stemt dit gevarieerde alt.country/folk-album zondermeer vrolijk. Samen met The Lipstick Painters brengt ze in een losse ambiance twaalf knappe - soms bijna poppy - songs met kop en staart, waarvan tien zelf geschreven.

De stem van Inneke23 heeft zowel iets van het gedurfd desperate van Lucinda Williams (van wie ze I Envy The Wind'sterk covert) als van het gepijnigde van Mary Gauthier, twee van haar grote Amerikaanse voorbeelden. Ook laat ze zich graag inspireren door Gillian Welch, Hank Williams, Bob Dylan (van wie ze Oh Sister covert, maar dan onder de titel Oh Brother) en Mark Olson (ex Jayhawks) & The Creekdippers met wie ze onlangs nog op tournee was.

Al meer dan tien jaar is Inneke23 bassiste/backing-zangeres in het garagerock-trio De Bossen, dat zich niet enkel liet inspireren door groepen als de Ramones maar ook toen al door de Jayhawks. Daarnaast maakt ze deel uit van de meidenpunkgroep Hara'kiri en zingt ze maffe emopop met Groep Jesus. Met De Bossen nam ze twee albums op. Na haar eerste solo-album Not With The Band waaraan enkele Delftse musici te pas kwamen, komt 23 februari haar album ‘Elephant Crossing' - dat enige tijd alleen verkrijgbaar was op vinyl - op cd uit bij het Nederlandse roots-label CoraZong.

In de meest akoestische begeleiding is er een belangrijke rol voor ontspannen pianogepingel van Peter Van Velthoven, dan weer melancholisch, dan weer honky-tonkerig. Hij bespeelt ook orgel en accordeon. Andere Lipstick Painters zijn Bart Van Hecke (drums) en Koen Vissers (plukbas). Opvallend is de bijrol van Jon Birdsong op gevoelige hoorn en vooral op relaxte cornet, zoals in het knappe afsluitende buitenbeentje - want bijna neo-folky vervreemdend - Waiter Of Your Sleep.

Andere gasten zijn Buni Lenski (DAAU) op folky viool (oa in het Obladi Oblada-olijke titelnummer), Wim de Beukelaer (Bossen) op elektrische gitaar en backing vocals, Jimmy Stelling aka the Kooky-Eyed Fox (The Hackensaw Boys) op banjo en percussionist Niels Leen (Sodatune). Een enkele keer springt er nog iemand bij op lepels of mondharmonica en klinken achtergrondstemmen van Karolien Van Ransbeeck, Inge de Grauwe en Tashi De Roovere. Er schuilt nogal wat vocaal vermogen in dit gezelschap met soms lekker samenzang tot gevolg.

Komend weekeinde zijn er drie cd-voorstellingen van ‘Elephant Crossing':
Vrijdag 23 februari: 21uur, Toogenblik, Cortenbachstraat 11, 1130 Haren-Brussel.
Zaterdag 24 februari: 21 uur, Café Tom Tom Walk 8 6093 GT Heythuysen Tel.:0475-491468