Fraaie zang bij te
volle arrangementen

Sinds het Iers-georiënteerde MOIRA stopte is Guy Roelofs zich meer en meer gaan bezighouden met Nederlandse traditionele muziek. Oprichter van GROND en initiator/inspirator van het project CADANS DER GETOUWEN. Nu een (bijna) volledig nieuwe band: TJANE.

Wij ontvingen een 5-track promo-CD met daarop materiaal dat uiteindelijk op een volwaardige CD moet verschijnen. "Door" is de titel van die CD. Naast Guy Roelofs (bouzouki, keyboards) is Jenny van Diggelen (fluit, whistle, zang) bekend uit "Grond". Nieuw gezichten zijn Silvie Moors (zang), Gilles Rullman (viool en zang), Ruben van Boven (drums, percussie) en Tom Maas (basgitaar).

Het handelsmerk van Guy Roelofs: traditionele (Nederlandse) teksten verbinden met moderne Ierse muziek. En dan blijkt dat hij erg goed naar voorbeelden als Donal Lunny of Moving Hearts heeft geluisterd. De combinatie van fluiten/keyboards/ bouzouki/viool/percussie klinkt dan ook niet echt nieuw. Wel in combinatie met de gezongen Nederlandse teksten. Maar dat is nog geen garantie voor nieuwe, spannende muziek.

Het Donal Lunny-intro van Rozendans krijgt een vervolg met erg lelijke keyboards-uithalen. Het idee is er wel maar waarom kiest men niet voor een wat minder uitbundige benadering. De kunst van het weglaten beheerst Guy Roelofs op deze Promo niet. Terwijl de nummers daar danig van op zouden knappen.

"Scottishes" kent een mooi intro maar ik beluister toch een zekere terughoudendheid in het fluitspel van Jenny van Diggelen. Een beetje krampachtig. De natuurlijke losheid, toch een belangrijk kenmerk van de Ierse muziek, ontbreekt hier. Dat maakt ze even verderop in haar samenspel met violist Gilles Rullman weer ruimschoots goed. Het samenspel van die twee klinkt daar echt volwassen.

Tjane heeft moeite de spanning erin te houden. Dat komt door de eindeloze herhalingen in de arrangementen en het obligate drum/ritme werk. En neem eens wat meer tijd. Het fraaie intro van "Ghij Sotten" wordt al na een paar maten bruut om zeep geholpen door ongenadig hard drumwerk. Die drums blijven het volledige nummer dominant. En dat is jammer omdat hier wel een mooie verbinding tussen Nederlandse tekst en Ierse muziek tot stand komt.

Wel bijzonder fraai zijn de stemmen op deze CD. Silvie Moors overtuigt al meteen in opener Luilak maar ook in Ghij Sotten (evenals de 2e stemmen van Jenny van Diggelen en Gilles Rullman), maar is echt een ontdekking in het prachtlied "Ontwaak". Een nummer dat schreeuwt om een subtiel arrangement maar hier helaas ontsierd door lelijke keyboards en drums.

"Tjane" kan volgens mij veel meer dan dat ze op deze Promo laat horen. Een goede producer die met een fikse bezem alle overdaad in de arrangementen wegpoetst. Dat is wat deze groep nodig heeft.

Paul - Waardering: 7-