Limburgse humor

Welkom Bej De Minse is na Plat en Wermer as vandaag de derde dialect-cd van de in Panningen opgegroeide Ton Engels die al jarenlang in Asten woont. Dialect-zang is de laatste jaren geaccepteerd in het rock en rootscircuit. De bekendste Limburgers op dit vlak zijn Rowwen Hèze en Gé Reinders, maar er zijn er meer zoals Arno Adams, Peter Bleeker met zijn Ongenode Gaste en naturlijk Ton Engels.

In de jaren 80 en 90 zat Engels in het Engelstalig gitaarcombo Blowbeat. Negen jaar geleden speelde hij tijdens 'n familiefeestje voor de lol 'n paar liedjes in 't "plat" van z'n geboortedorp. Het klonk in zijn oren veel vloeiender, warmer en ronder dan 't ABN. Met succes schakelde hij over het 'plat' en nu is er zijn derde album.

Ton Engels is als docent "songwriting" verbonden aan de Rock Academie te Tilburg. Zijn teksten zitten dan ook sterk doordacht in elkaar. Voor een songwriter wellicht iets te bedacht. Zijn album imponeert, maar kan daardoor niet ontroeren.

Engels laat niet het achterste van zijn tong zien. Hij moet het meer hebben van humor. Meteen in de ijzersterke openingszin op zijn album wordt dat duidelijk: "Twee oude indianen zitten voor de indianentent ieder op zijn eigen koelbox..." In Space Cakes heeft hij het over: Is Huub Stapel gek, gaat Connie Palmen kweken, staan in 't Bronsgroen dijken fout, etc.

Ook in zijn muziek komt hij nu en dan jolig uit de hoek.. In Eindelijk Lente schuilt een grappig subtiel muzikaal citaat uit het ooit zo populaire Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente... Zondermeer knap is zijn rap-achtige vertolking van Warum KDNND, oftwel: warum kiek dè naw noa dé (waarom kijkt zij nou naar hem...en niet naar mij).

Welkom Bej De Minse biedt tal van muziekstijlen, van rock tot roots, van blues tot rap. Toch zorgt de hoofdzakelijk akoestische aanpak - met nu en dan een heerlijke elektrische gitaar - telkens voor één herkenbare fraaie sound. Engels heeft zich dan ook omringd met klasse-muizikanten zoals Arthur Lijten, Cor Mutsers en Eric Coenen. Verder zijn er gastbijdragen van Bertus Borgers, Frans de Berg, Hein Offermans en een strijkersensemble uit het Limburgs Symfonie Orkest. Van het album is Eindelijk lente als single verschenen.

Henk - Waardering 7,5