Verdienstelijk
debuut

In de jaren negentig was Welmoed Fearsma actief als zangeres van de Friese gothic-band Autumn. In 1999 verliet zij wegens gezondheidsproblemen deze, steeds populairder wordende groep. Welmoed stortte zich daarna op het Fries. Ze ging Fries studeren en ze schreef Friestalige liedteksten. Om zichzelf te kunnen begeleiden leerde ze ook nog gitaarspelen.

Op het Tjoch-festival van afgelopen jaar in De Lawei te Drachten stond ze voor het eerst alleen voor een publiek op het podium en haar optreden maakte behoorlijk indruk. Eind vorig jaar nam ze haar eerste demo op. Ze kreeg zes uur studiotijd aangeboden in de State of Mind Studio in Amsterdam. Voor de demo nam ze zeven nummers op. Een behoorlijk aantal wanneer je dat relateert aan de beschikbare tijd! Los! kent dan ook een aantal zwakke punten die waarschijnlijk met wat meer tijd verholpen zouden kunnen worden. Zo zijn niet alle nummers loepzuiver gezongen, is Welmoeds gitaarspel op cd onder de maat en is de productie aan de magere kant.

Toch valt er heel wat te genieten op deze demo-cd. Welmoed beschikt over een heldere, krachtige stem en weet hoe ze een lied moet schrijven. De inspiratie vindt ze dicht bij de deur: de natuur maar ook een klein jochie dat zich verbeeldt dat z'n autoband een vogelnest is. Het mooist vind ik de wat ingetogen liederen zoals 'Neare nacht' en 'Ôfskie', waarin Welmoed een gevoelige snaar weet te treffen. Ook het a capella gezongen 'Bartlehiem Blues', Welmoeds ode aan Friesland, mag er wezen. In 'Sûnder wurden 1' komt haar gothic-verleden weer enigszins boven drijven.

Friezen kunnen de teksten rustig nalezen op het bijgeleverde tekstvel, voor niet-Friezen is de Nederlandse (niet rijmende) vertaling bijgevoegd. Service alom dus. Welmoed Fearsma debuteert zeer verdienstelijk op deze demo, maar het wachten is natuurlijk op een 'echte' cd.