Urban Trad – Elem
Universal Music 986 8333 / Ditributie Music&Words

Het grote succes op het Eurovisie Songfestival heeft Urban Trad geen windeieren gelegd, maar gelukkig heeft de groep onder leiding van fluitist Yves Barbieux geen muzikale concessies gedaan. In tegendeel zelfs, de groep is uitgegroeid tot een hechte formatie met een herkenbaar eigen geluid dat ook internationaal hoge ogen kan gooien. Trekharmonica-wizard Didier Laloy is inmiddels verdwenen, maar zijn plaats wordt adequaat ingenomen door een van zijn leerlingen, Sophie Cavez. Ook zangeres Marie-Sophie Talbot is er niet meer bij, maar met Verónica Codesal en Soetkin Collier heeft de groep op vocaal gebied genoeg troeven in handen.

Het derde album ‘Elem’ overtuigt. Was ik dat bij het vorige album ‘Kerua’ nog niet helemaal vanwege een aantal minder aansprekende composities, bij ‘Elem’ worden alle twijfels weggenomen. Dit album swingt van het begin tot het einde. Frisse aanstekelijke muziek, goede composities en uitstekend geproduceerd door ‘Afro Celt-voorman’ Simon Emmerson die de muziek van Urban Trad voorziet van een prachtig gelaagd, maar transparant geluid.

De subtitel van het album ‘21st Century European Folkmusic’ dekt de lading volledig, want naast Keltische invloeden zijn er ook invloeden uit andere delen van Europa (o.a. Scandinavië) merkbaar. De imaginaire taal, typerend voor het album ‘Kerua’, is enigszins op de achtergrond geraakt. Op ‘Elem’ wordt in het Frans, Zweeds, Spaans en zelfs Nederlands gezongen.

Hoogtepunten zijn het prachtige, door Emma Härdelin van de Zweedse groep Garmarna geschreven ‘Jorden’, met in het midden een aardig Gallicisch intermezzo en het ultieme rustpunt ‘Zout’, geschreven door Gerry (Kleine Blote Liedjes) Demol. Beide nummers worden fraai gezongen door Soetkin Collier, overigens zonder daarmee de vocale kwaliteiten van Verónica Codesal te kort te willen doen. Feestnummers te over op dit album, maar ‘Bourrée d’erasme’ en ‘Mind the gap’ steken er net een stukje bovenuit, wellicht door het uitstekende draailierspel van gastmuzikant Nigel Eaton.

Het lijkt mij een belevenis om deze groep binnenkort weer live in Nederland (o.a op The Celtic Night in Leeuwarden op 20 november) aan het werk te zien.

Assie Aukes - waardering: 8,5