<>

FLUKT - drufiacc®
Flukt - voor volksmuziekvluchten met grote spanwijdte

In 2002 bracht het Noorse Flukt een eerste CD uit: Spill. De opvolger "druffiacc®" komt uit de "muziekapotheek" van het Noorse label 2L. Hier wat minder bekend maar de afgelopen jaren bracht deze maatschappij onder de bezielende leiding van Morten Lindberg al voortreffelijk CD-werk op de markt (Sturla|Andreas; Over Stok en Steen; Trio Hardanger; Vintermåne). Zoals bij alle uitgaven van 2L valt ook bij deze FLUKT CD de vormgeving van het prachtige hoesje op. Artistiek en informatief.

Uitgangspunt van 2L: "free from the strains of genre". Geen muziek voor puristen dus maar wel voor mensen die het grensoverschrijdende muziekavontuur niet schuwen. En het trio FLUKT schuwt het avontuur niet. Sinds hun eerste CD is er wel wat veranderd in de samenstelling. Bassist Sondre Meisford heeft de groep verlaten. Ook geen (gast) bijdragen van zangeres Heidi Skjerve of harmoniumspeler Erlend Skomsvoll. Gekomen is de mij onbekende drummer Håvard Sterten. Drummer is misschien een wat te alledaagse term voor deze meesterlijke percussionist. Gebleven zijn Sturla Eide (fiddle, Hardangerfiddle) en Øivind Farmen (accordeon).

Wonderlijke titel: drufiacc®. Klinkt als een echt medicijn. En in zekere zin is deze CD ook een medicijn: tegen neerslachtigheid wel te verstaan. En de waarschuwing op het hoesje dat dit medicijn een verslavende werking kan hebben is allerminst overdreven. Drufiacc® staat voor de niet alledaagse combinatie van DRUms-FIddle-ACCordeon. Hun muziek is een extract van blues-ritmes gemengd met Noorse tunes en een vleugje klassiek. Een in theorie wat wonderlijke muzikale mix maar een die op de CD hoogtepunt na hoogtepunt oplevert. Die CD bevat een aantal moderne varianten van traditionele Noorse muziek. Daarbij is de muzikale opvatting van FLUKT letterlijk grenzeloos. Een statige wals ("Hodalsbrura") ontwikkelt zich in een broeierig 2e gedeelte tot regelrechte blues, waarin men zich eerder in de "swamps" van Louisiana dan in Noorwegen waant. Diezelfde Amerikaanse accenten vind je in het nummer "Oksenes dans" waarvan ik je de inspiratiebron niet wil onthouden:
"Imagine a scene from dusk till dawn. The dark venue is crowded with men marked by years of neglected personal hygiene, in a battle ramming their beer-swollen tummies at each other with guttural force as the band strikes up. Last man standing is the winner of the game!"
Sacrale bruiloftsmuziek (Bryllupsgården), waarin de accordeon van Øivind Farmen klinkt als een pompend kerkorgeltje, wordt gemengd met "dancehall" muziek; "Sjåttis" is een schottisch waarin een vurige ontmoeting tussen gypsie- en Scandinavische muziek plaatsvindt. Slechts een paar voorbeelden van hoe vrij dit gezelschap musiceert. Bij tijden ongehoord energiek, ritmisch en temperamentvol door de stuwende drums van Hårvard Sterten. Maar FLUKT heeft ook een meer bedachtzame, gevoelige kant. De lullaby "Vegards Vuggevise" en het intro van "Flaten II" verraden de klassieke achtergrond van accordeonist Øvind Farmen. Intense, originele muziek waarin klassieke-, traditionele- en blues-elementen kunstig zijn samengebracht door drie grote muzikanten. Absolute aanrader!

Paul - Waardering: 8½